Digitalisering hoort bij deze tijd
Joost: “Sinds we in het gezondheidscentrum zitten en alles in een nieuw jasje is gestoken willen we natuurlijk zelf ook bij de tijd blijven. We proberen ons zoveel mogelijk te blijven ontwikkelen op alle vlakken. Daar hoort ook digitalisering bij.”
Voordelen van MijnZorgApp
“We zien de digitale mogelijkheden, zoals afspraken reminders, huiswerkoefeningen en beeldbellen, echt als een stukje service naar onze cliënten toe. Puur het feit dat je beeldbellen aanbiedt als alternatief in het geval dat een cliënt niet in staat is naar de praktijk te komen, wordt als extra service ervaren. Mensen waarderen het. Het zorgt tevens voor een professionele uitstraling naar cliënten toe. Daarmee wil ik zeggen, het is ons visitekaartje. De app ziet er strak en professioneel uit. Mensen laten, op een verjaardagsfeestje bijvoorbeeld, de app zien aan anderen, zo van: ‘kijk hoe mijn fysiotherapeut te werk gaat’. Het zorgt voor goede mond-tot-mond reclame. We zien ook dat de ‘no-shows’ achteruit gaan. Daarnaast hebben cliënten hun eigen naslagwerk. Er komt tijdens een eerste consult altijd veel informatie af op mensen, en dan vergeten ze vaak hoe ze hun oefeningen moeten doen. Dat kunnen ze nu terugzoeken in de app.”
“MijnZorgApp is ons visitekaartje”
Implementatie beeldbellen
“Nog niet alle collega’s werken met beeldbellen. Het plan voor de komende tijd is om hier verandering in te brengen. HealthTrain (waar MijnZorgApp onderdeel van is) gaat ons helpen bij het verder uitrollen binnen de praktijk. Het doel is dat elke therapeut automatisch de afweging gaat maken bij een eerste consult om online zorg via beeldbellen toe te passen. We maken ook analyses van het gebruik van de diverse digitale toepassingen die binnen MijnZorgApp geboden worden. Wat ik bijvoorbeeld interessant vind om te zien, is dat één van de therapeuten die laag scoorde op het toepassen van het huiswerkprogramma de meeste hits heeft behaald met videobellen. De toepassing van online zorg is wel echt therapeut afhankelijk.”
“Toepassing online zorg is therapeut afhankelijk”
Hoe wordt het beeldbellen toegepast?
“Bij elke cliënt die binnenkomt maken we de afweging of we de app gaan inzetten of niet. De meeste mensen vinden het super handig. Zelfs de zestig en zeventig plussers. Het beeldbellen zetten we in zodra het nodig is. Dat gebruiken we voornamelijk in de reguliere behandeling voor cliënten die door bepaalde omstandigheden niet naar de praktijk kunnen komen of die ver van de praktijk vandaan wonen. Dan is het wel zo prettig dat er een vorm van continuïteit te behalen is middels het beeldbellen.”
“In de eerste fase van een behandeltraject ben ik zelf voorzichtig met het toepassen van videoconsulten. Maar in de tweede fase van een behandeltraject kan het in specifieke gevallen makkelijk toegepast worden. Zo zet ik het regelmatig in bij de revalidatie van knie- en heupoperaties.”
“Blended therapie, heeft in mijn ogen, echt wel de toekomst”
Meer diepgang met beeldbellen
“Wat ik een groot voordeel van beeldbellen vind, is dat ik veel dieper op de klacht in kan gaan. Het vraaggesprek krijgt via beeldbellen meer diepgang dan in de praktijk. In de praktijk ga ik toch eerder met oefeningen aan de slag. Alhoewel we het beeldbellen nu voornamelijk reactief, afhankelijk van de situatie, inzetten, zie ik wel de mogelijkheden om het standaard te integreren in bepaalde behandeltrajecten. Blended therapie, heeft in mijn ogen, echt wel de toekomst.”
Beeldbellen tips
“Specifiek voor het beeldbellen zou ik zeggen, zoek een rustige omgeving. Dat geldt zowel voor de cliënt als de therapeut. Dat je niet gestoord kan worden door telefoontjes, huisdieren of kinderen. Let ook op een actieve lichaamshouding en luister goed en durf door te vragen.”
Joost van Leusden
‘Blended care’ via Intramed
Werk je met Intramed Compleet dan krijg je gratis extra tools voor blended care: een online cliëntenportaal, online vragenlijsten en MijnZorgApp (Start).
Bespreek je mogelijkheden
Wil je graag overleg over de mogelijkheden voor jouw praktijk? Plan dan een adviesgesprek om je opties te bespreken.
Meer informatie over MijnZorgApp
Meer specifieke informatie, een kennisbank en klantervaringen vind je op de aparte site van MijnZorgApp