27-01-2022 Zorgprestatiemodel Zorgprofielsoort

Beste gebruiker,

Om te kunnen declareren met het Zorgprestatiemodel is het nodig dat er een keuze gemaakt wordt tussen basis GGZ en gespecialiseerde GGZ. Deze keuze maken wij in Intramed in de codelijst. Dit doen wij door in Intramed 9.22 een veld toe te voegen die nu nog niet aanwezig is. Bij dit veld kies je of er sprake is van gespecialiseerde GGZ (ja of nee-keuze). Afhankelijk van je keuze wordt er bij het vullen van het declaratiebestand de juiste velden gevuld.

Geef je in de codelijst aan dat het basis GGZ betreft, dan moet je in de behandelserie nog de keuze maken voor het juiste zorgprofiel. Zonder dit zorgprofiel kun je de behandelingen voor de basis GGZ niet declareren. Geef je alleen basis GGZ of alleen gespecialiseerde GGZ hoef je in Intramed 9.22 alleen de keuze te maken voor de juiste zorgsoort.

Geef je beide soorten zorg die valt onder de basis GGZ en de gespecialiseerde GGZ?
Mocht je met de huidige inrichting van codelijsten nog geen onderscheid hebben gemaakt tussen basis GGZ en gespecialiseerde GGZ, raden wij je aan dat nu alvast te doen. Je kunt dan een extra codelijst aanmaken en daarin dezelfde keuze maken als de bestaande codelijst. Let erop dat je de codelijst een duidelijke omschrijving geeft, zodat je ze makkelijk uit elkaar kunt houden.

Met het plannen van afspraken kun je dan al de juiste codelijst selecteren. Dat scheelt straks weer het omzetten van behandelseries en behandelingen. In Intramed 9.22 kun je dan in de codelijst de juiste instelling kiezen. Voordat je gaat declareren kun je altijd nog wisselen van codelijst op je behandelserie zonder dat je data kwijt raakt. Let erop dat als je bij dezelfde patiënt zowel basis GGZ als gespecialiseerde GGZ geeft, dat je hiervoor twee behandelseries aanmaakt. Dit zijn allebei losse zorgtrajecten.

Patiëntnota Zorgprestatiemodel
We zijn bezig met het ontwerpen van een voorbeeldnota die je in Intramed kunt importeren. Deze nota bevat alle velden die noodzakelijk zijn die je als patiënt nodig hebt voor het indienen van de nota bij de verzekeraar. Deze zal nadat Intramed 9.22 uitgeleverd is, beschikbaar zijn op onze website onder de downloads.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je contact opnemen met het Service Centrum op telefoonnummer 0182 – 621 121 of per e-mail helpdesk@intramed.nl.

Met vriendelijke groet,

Team Intramed