18-04-2023 Intramed versie 9.29 is nu beschikbaar

Beste gebruiker,

Het is zover! De nieuwste versie van Intramed (versie 9.29) is voor jou beschikbaar. In deze versie staan verbeteringen rondom het declaratieproces en het patiëntportaal centraal. Zo helpen we je om declaraties zo vlot mogelijk in te dienen en je behandeltijd zo efficiënt mogelijk te benutten.  

Patiëntportaal 

Eerder hebben we gecommuniceerd dat we dit jaar een aantal verbeteringen doorvoeren rondom het patiëntportaal (onderdeel van Intramed Compleet). Uit een enquête onder gebruikers bleken enkele verbeterpunten wenselijk, waarvan de eerste in deze versie zitten. In de volgende versie pakken we nog een aantal zaken op.  

  • Het patiëntportaal kun je nu aanpassen qua kleurstelling, zodat de kleuren aansluiten op de huisstijlkleuren van jouw praktijk(website). 
  • Voortaan worden bij de adresgegevens van een patiënt de straat en woonplaats automatisch ingevuld na invoeren van de postcode en het huisnummer. Dit scheelt de patiënt tijd bij het invullen van het formulier.
  • Sommige patiënten willen graag door een medewerker van een bepaald geslacht worden behandeld, maar aan de naam is niet altijd duidelijk of het een vrouw of een man betreft; daarom is achter de medewerkersnaam voortaan met een icoon vrouw/man het geslacht te zien.
  • Lange namen van therapeuten, locaties en/of expertises worden op een mobiele telefoon niet meer afgekapt, maar over meerdere regels verdeeld. 
  • Als je in je rooster weleens een handeling toevoegt in een online beschikbaar blok, dan werd de afspraakduur niet altijd correct overgenomen. Voortaan wordt bij het ophalen van beschikbare tijden wél rekening gehouden met eventuele ingeplande handelingen en kan de afspraak correct online ingepland worden door de patiënt 

Declaratieproces 

  • Het registreren en (financieel) verwerken van een niet nagekomen afspraak (no-show) is veel gebruiksvriendelijker geworden. Ook is het mogelijk direct een e-mail te sturen naar de patiënt zodra een behandeling wordt omgezet naar een niet nagekomen afspraak. 
  • In een behandelserie kon je bij de verwijsdatum een datum kiezen, die ná de begindatum van de behandelserie lag. Het blijkt dat verzekeraars een declaratie hierop kunnen afkeuren. Voortaan wordt bij het invullen van de begindatum gecontroleerd of de verwijsdatum op of vóór die datum valt. Als de verwijsdatum na de begindatum valt, zie je een foutmelding. 
  • Bij het declareren van behandelingen, declaratiemomenten, verkopen, abonnementen en hulpmiddelen kon het voorkomen dat dit al door iemand anders was gedeclareerd. Dan kreeg je een foutmelding ‘Behandeling (of Verkoop, …) is gewijzigd door andere gebruiker’. Dit is opgelost: voortaan is er vooraf een controle op eerdere declaratie door iemand anders. Als dat het geval is wordt het record overgeslagen. Zo niet, dan wordt er gedeclareerd. 
  • Vanaf 1 juli 2023 keurt VECOZO declaratiebestanden met een extensie anders dan .TXT en zonder extensie af. Daarom worden declaraties vanuit Intramed als .txt bestanden opgeslagen/verstuurd.

Overige verbeteringen 

  • De codelijst en prestatiecode wordt nu automatisch gewijzigd in behandelingen na het wijzigen van de codelijst in de behandelserie.  
  • Minder kliks: als je voortaan op de rechtermuisknop klikt op een tijdstip of afspraak in je agenda, krijg je direct alle mogelijke opties te zien. Je hoeft dus niet meer door het menu met ‘Schermen’, ‘Opties’ en ‘Printen’ en daarna doorklikken naar opties onder die menu’s.  
  • Een therapeut moet voor het einde van de maand de controles doen over zijn/haar agenda. Hierbij leidt de melding ‘Niet (aanvullend) verzekerd’, ofwel alleen basisverzekering, steeds tot verwarring en extra werk. De controle vergt meer tijd, omdat afspraken stuk voor stuk aangeklikt moeten worden. Dit is aangepast: de melding ‘Niet (aanvullend) verzekerd’ wordt niet meer vermeld in de afspraakdetails in de agenda. De controle zelf is verwijderd, waardoor ook in het scherm ‘Gegevens controleren en aanvullen’ de melding niet meer wordt getoond. 
  • In de wizard ‘Plannen van een afspraak’ via de agenda wordt nu ook rekening gehouden met de instelling ‘Alleen deze codelijsten toestaan’ uit de medewerkersgegevens. Je kunt ook daar dus alleen nog codelijsten kiezen, die mogen bij de behandelaar. 
  • In de vorige versie van Intramed is geregeld, dat als je in de wizard de optie ‘De patiënt is verwezen’ aanvinkt, bij bestaande patiënten het veld ‘Verwezen door:’ automatisch wordt gevuld met de huisarts van de patiënt. Zo werkt het nu ook bij nieuwe patiënten. 
  • Er zijn nu twee banken (SNS Bank en Regiobank) die MT940 niet meer ondersteunen en als vervanging hiervoor het bestandsformaat CAMT.053 gebruiken (*.xml bestanden). Het is nu ook mogelijk om dit bestandstype in Intramed te importeren.  
  • Bij crediteren via venster ‘Gedeclareerde zaken’ kun je nu ook kiezen of de creditnota gemaild moet worden. 

Performance verbeteringen 

Ook in deze versie zijn diverse wijzigingen doorgevoerd om de performance (snelheid) te verbeteren in de vernieuwde online omgeving: 

  • Op basis van recente feedback hebben we ervoor gezorgd dat het “aan-het-laden” scherm niet meer zal verschijnen wanneer een actie langer dan 4 seconden duurt. 
  • Het openen van de lijst met behandelepisodes is in de online omgeving versneld. 
  • In alle documenten schermen zag je rechts onderin een preview van het document. Deze preview is verwijderd, waardoor het doorlopen van het scherm is versneld. Dit is van toepassing in het artsen-, behandelepisode-, crediteuren-, instelling/adres-, medewerker-, patiënt-, patiëntrelatie en verzekeraar scherm. 
  • Een behandelserie opent sneller. 
  • Een behandeling opent sneller. 
  • De patiëntgegevens openen sneller.

Intramed Insight 

Daarnaast leveren we eind deze week ook een nieuwe versie van Intramed Insight op (geschikt voor, nu alleen nog, fysiotherapie). Hierin zijn diverse (kleine) verbeteringen doorgevoerd. Hier vind je alvast de releasenotes van Intramed Insight.  

Nieuwe Intramed versie 

Vanaf de nacht van 18 op 19 april worden onze klanten die met Intramed Online/Compleet werken, overgezet naar de nieuwe versie. De klanten die de versie zelf installeren, kunnen deze nu downloaden vanaf onze website. Uitgebreide informatie over alle nieuwe functionaliteiten in deze versie lees je hier.

Ben jij een Mac gebruiker? Vergeet dan niet je workspace te verversen, zodat jij de nieuwste versie kunt gebruiken.

 

Met vriendelijke groet, 

Team Intramed  

 Tip: 

Vanaf dit jaar presenteren we de nieuwe mogelijkheden niet alleen via de releasenotes, maar ook via een webinar. Je hebt daarmee de mogelijkheid om de nieuwe functionaliteiten in werking te zien en direct vragen te stellen. Via deze link kun je je inschrijven voor het webinar. Kun je er niet live bij zijn? Schrijf je toch in, dan krijg je na afloop automatisch de herhaling toegestuurd.