Cursusprogramma voor officemedewerkers
Als officemedewerker weet jij als geen ander hoe de administratie in jouw praktijk in elkaar steekt. Maar hoe zit dat met de processen in je eigen werkzaamheden? Het cursusprogramma voor officemedewerkers is speciaal ontworpen om officemedewerkers te ondersteunen en te versterken in hun dagelijkse werkzaamheden. Leer hoe jij je werk efficiënter uit kan voeren. Zet de volgende stap in het digitaliseren van je praktijk, of verlaag jouw (te) hoge werkdruk!
Wil je meer informatie over de cursusdagen? In de tabbladen hieronder vind je alles wat je moet weten! Ben jij al overtuigd? Schrijf je onderaan de pagina in!
InschrijvenAlgemeen
Speciaal voor jou als ervaren officemedewerker hebben we een cursusprogramma ontwikkeld in samenwerking met Het Gezonde Net. De cursus biedt verdieping en praktische handvatten om jouw rol te optimaliseren!
Het “Cursusprogramma voor officemedewerkers” bestaat uit een inspirerende kickoff-dag en de keuze uit drie modules die specifieke aspecten van je werk behandelen:
- Kick-off dag
- Keuzemodule 1: Patiëntcontact optimaliseren
- Keuzemodule 2: Zo haal jij alles uit jezelf én je team!
- Keuzemodule 3: Declaratieproces optimaliseren
Praktische informatie
Elke module omvat één dag in Utrecht (Aristo meetingcentre) en één online bijeenkomst. Aan het einde van een cursusdag stel je een persoonlijk actieplan op. Tijdens de online bijeenkomst blikken we terug op de cursusdag en bespreken we de voortgang van jouw actieplan.
De kracht van dit cursusprogramma is het leren van elkaars’ ervaringen. Daarom vragen we om in ieder geval deel te nemen aan twee van de vier cursusdagen.
Houd er rekening mee dat het aantal plaatsen beperkt is. Per startbijeenkomst dag is er plaats voor 10 deelnemers. Schrijf je tijdig in om teleurstelling te voorkomen.
Locatie
Aristo meeting center
Brennerbaan 150
Utrecht Lunetten
Prijs*
Kick-off dag + 1 module naar keuze: € 790,-
Additionele modules: € 395,- per stuk
*De prijs is inclusief online bijeenkomst, naslagwerk, lunch, parkeerkaart en bij afname van module 2 een DISC analyse
Onze experts:
Wibo (Het Gezonde Net) is een ervaren expert in het ondersteunen van klanten op het gebied van toekomstgerichte praktijkvoering en kwaliteitsmanagementsystemen. Hij legt je uit, aan de hand van praktische voorbeelden, hoe je anders naar je werkzaamheden kunt kijken en hoe je verbeterpunten vindt. Rolf (Intramed) is een EPD-ontwikkelaar en heeft hiervoor 30 jaar als fysiotherapeut gewerkt. Hij weet dus als geen ander hoe therapeuten verslagleggen. Daardoor kan hij goed meedenken over hoe de Intramed-software zo goed mogelijk zou kunnen aansluiten bij de workflow in jouw praktijk.
De startbijeenkomst
Op deze eerste dag krijg je het beste van twee werelden! Wibo van Het Gezonde Net laat aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe je anders kunt kijken naar je werkzaamheden en hoe je verbeterpunten kunt identificeren. Rolf van Intramed demonstreert hoe je jouw taken kunt vastleggen in Intramed en ze indien nodig kunt toewijzen aan collega’s. Daarnaast leer je efficiënter afspraken inplannen. We behandelen onder andere:
- Introductie in effectieve interactie (DISC-analyse)
- Analyseren van het patiëntinstroomproces
- Formuleren van actiepunten om de patiëntinstroom in jouw praktijk te verbeteren
- Vastleggen van jouw taken en planning in Intramed
- Instellingen voor het inplannen van patiëntafspraken in Intramed
- Opstellen van een actieplan: wat ga je veranderen of aanpakken?
Een belangrijk aspect is het delen van ervaringen met elkaar. Je leert onder andere:
- Welke hulpmiddelen anderen gebruiken om taken niet te vergeten
- Hoe anderen taken delegeren aan therapeuten
- Welke andere diensten praktijken aanbieden (naast declareerbare zorg)
- Hoe anderen omgaan met het reserveren van ruimtes en hulpmiddelen in de praktijk
Online bijeenkomst
Aan het einde van de dag stel je een persoonlijk actieplan op. Waar wil je verbeteringen aanbrengen? Wat ga je veranderen en op welke termijn? Na enkele weken komen we weer online samen om de cursusdag te evalueren en de voortgang van jouw persoonlijke actieplan te bespreken. Daarbij is er voldoende ruimte voor vragen. We zullen aan het einde van de online bijeenkomst een definitieve afspraak maken.
Module 1: Patiëntcontact optimaliseren
Tijdens deze module, onder leiding van Rolf van Intramed, ontdek je de mogelijkheden op het gebied van patiëntregistratie en -communicatie. Leer hoe je gebruik kunt maken van functies zoals (online) inschrijvingen op de aanmeldingenlijst, controle van patiënt- en behandelgegevens, optimalisatie van de agenda en het verzenden van mailings, en bespaar tijd door middel van verdere digitalisering van je praktijk. Rolf laat je kennismaken met de online intake, online vragenlijsten, MijnZorgApp en Intramed mobiel. Hij deelt ook praktische tips over het beheren van je agenda wanneer patiënten zelf online hun afspraak kunnen inplannen. Tijdens deze module is er veel ruimte voor het delen van ervaringen en het leren van elkaar.
Onderwerpen die behandeld worden:
- Gebruik van de aanmeldingenlijst (inclusief online inschrijvingen)
- Inzetten van online tools (intake, vragenlijsten, MijnZorgApp, Intramed mobiel)
- Creëren van agendablokken voor online afspraken
- Opties, e-mails en rapportages in de agenda
- Instellen en bekijken van logging
- Aanpassen van e-mailontwerpen en afzender
- Versturen van mailings naar groepen
Online bijeenkomst
Aan het einde van de dag stel je een persoonlijk actieplan op. Waar wil je verbeteringen aanbrengen? Wat ga je veranderen en op welke termijn? Na enkele weken komen we weer online samen om de cursusdag te evalueren en de voortgang van jouw persoonlijke actieplan te bespreken. Daarbij is er voldoende ruimte voor vragen. We zullen aan het einde van de online bijeenkomst een definitieve afspraak maken.
Module 2: Zo haal jij alles uit jezelf én je team!
Deze module, onder leiding van Wibo van Het Gezonde Net, biedt een diepgaande verkenning van jouw natuurlijke communicatiestijl aan de hand van een persoonlijkheidsanalyse (DISC-analyse). Ontdek hoe je jouw communicatiestijl kunt aanpassen om effectiever te communiceren met collega’s en patiënten. Daarnaast onderzoek je je manier van handelen, zoals het coördineren of delegeren van taken, het omgaan met weerstand en collega’s die hun taken niet uitvoeren, en het behouden van werkplezier zonder overmatige werkdruk. Tijdens deze module is er ruime gelegenheid om ervaringen met elkaar te delen.
Leerdoelen:
- Ontdek de kracht van je communicatiestijl
- Identificeer valkuilen in je communicatiestijl
- Leer effectiever omgaan met druk en stress
- Verbeter samenwerking met je team
- Ontwikkel vaardigheden om weerstand van collega’s te hanteren
Tijdens de module stel je samen met Wibo een actieplan op:
- Welke verbeteringen wil je op korte termijn realiseren?
- Wat zijn je langetermijndoelen voor verbetering?
- Hoe ga je van start?
- Heb je praktische ondersteuning of input van anderen nodig?
- Wanneer beschouw je je doel als bereikt?
Online bijeenkomst:
Aan het einde van de dag stel je een persoonlijk actieplan op. Waar wil je verbeteringen aanbrengen? Wat ga je veranderen of aanpakken en binnen welke termijn? Na enkele weken komen we weer online samen om terug te kijken op de cursusdag en de voortgang van jouw persoonlijke actieplan te bespreken. Daarbij is er ruimte voor vragen. We zullen aan het einde van de online bijeenkomst een definitieve afspraak maken.
Module 3: Declaratieproces optimaliseren
Als officemedewerker ben jij al thuis in het declaratieproces, maar mogelijk heb je het gevoel dat er nog meer (tijdwinst) te behalen valt. Rolf laat zien hoe je de takenfunctie, die we tijdens de kick-off dag hebben besproken, handig kunt gebruiken. Hij toont handige rapportages, controles, filters en kolommen. We richten ons ook op nuttige instellingen en het declareren van andere inkomstenbronnen, zoals verkopen, oefengroepen en abonnementen. Daarnaast besteden we aandacht aan retourinformatie: welke declaratiefouten kom je tegen en hoe gaan andere praktijken daarmee om? Het doel is om je oplossingen te bieden waarmee je het gehele declaratieproces van je praktijk kunt verbeteren en meer tijd overhoudt voor andere taken.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Registratie van maandelijkse taken
- Gebruik van rapportages en controle
- Handige filters en kolommen
- Aanpassen van nota-e-mails en ontwerpen
- Registratie en facturering van andere inkomstenbronnen, zoals verkopen, oefengroepen en abonnementen
- Voorkomen van declaratiefouten
- Verwerken van verschillende foutcodes uit retourinformatie
- Ook tijdens deze module is er volop ruimte om ervaringen met elkaar te delen.
Online bijeenkomst:
Aan het einde van de dag stel je een persoonlijk actieplan op. Waar wil je zaken verbeteren? Wat ga je veranderen of aanpakken en binnen welke termijn? Na enkele weken komen we weer online bij elkaar om terug te kijken op de cursusdag en de voortgang van jouw persoonlijke actieplan te bespreken. Daarbij is er ruimte voor vragen. We zullen aan het einde van de online bijeenkomst een definitieve afspraak maken.
Advies
Twijfel je welke module het beste bij jou past? We helpen je graag!
Doe de quiz!
Wil jij weten welke modules interessant zijn voor jou? Aan de hand van een korte vragenlijst kunnen wij je vertellen welke module jij het beste kunt volgen!
Persoonlijk advies
Ontvang jij graag een persoonlijk advies van een van onze experts? Neem dan contact met ons op! Vermeld in je mail in ieder geval dat het gaat om het cursusprogramma voor officemedewerkers, en wat je hoopt te leren tijdens de cursus.