Intramed_deskundig_menu

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

Intramed_deskundig_menu

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

Intramed_deskundig_menu

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Gratis proberen

Aandachtspunten bij de jaarovergang

Aan het einde van het kalenderjaar en begin van een nieuw jaar dien je een aantal administratieve zaken te regelen. Cliënten kunnen bijvoorbeeld in die periode wisselen van verzekeraar, of een verzekeraar kan een nieuwe Uzovi-code krijgen. Om niets te vergeten en stap-voor-stap te werken, bieden we je een handige checklist aan. Op een overzichtelijke manier worden alle vernieuwingen gepresenteerd. Hier kun je zelf uit halen wat van toepassing voor je is.

Voor uw financiële overzichten is het handig om een veiligheidskopie te maken vóórdat je boekhoudkundige handelingen (bijvoorbeeld declareren of betalingen invoeren) gaat doen in januari. Met die veiligheidskopie kun je later in het jaar overzichten maken en vergelijken met de huidige stand van zaken. Hoe je een veiligheidskopie maakt lees je in de Online Help.

Vanaf 01-01-2019 zijn er de volgende wijzigingen in UZOVI-codes:

  • De Friesland wijzigt van UZOVI-code 7084 naar UZOVI-code 3358
  • Nieuwe verzekeraar EUCARE met UZOVI-code 3359
  • Nieuwe volmacht Aevitae (EUCARE) met UZOVI-code 3360

Deze nieuwe UZOVI-codes zijn opgenomen in versie 9.6 van Intramed. Voor deze nieuwe UZOVI-codes zullen er in Intramed nieuwe verzekeraars aangemaakt moeten worden. Door het uitvoeren van de COV in januari zullen deze verzekeraars automatisch worden toegevoegd, als er patiënten in je systeem aanwezig zijn die bij deze verzekeraars zijn verzekerd.

Uiteraard is er ook de mogelijkheid om deze verzekeraars handmatig toe te voegen. De uitleg voor het toevoegen van een verzekeraar kan je in onze Online Help vinden.

LET OP! Na het toevoegen van de verzekeraars zullen ook de contracten nog aangemaakt moeten worden bij de verzekeraars, of voeg je de nieuwe verzekeraars toe aan het bestaande concern-contract. Voor het toevoegen van een nieuw contract bij een verzekeraar kan je de instructies in onze Online Help volgen. Wil je de verzekeraar toevoegen aan een bestaand concern-contract dan kan je onderstaande stappen volgen:

  1. Ga naar [Bestand] [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waar je de verzekeraar aan wilt toevoegen.
  3. Voeg onderin bij de tabel “Verzekeraars” een nieuwe regel toe en selecteer de verzekeraar die je wilt toevoegen.
  4. Als de verzekeraar is toegevoegd aan de tabel, kan je het contract sluiten.


UZOVI NAAM CONCERN NAAM CONCERN
3358 De Friesland 6 De Friesland
3359 EUCARE 8 Caresq
3360 Aevitae (EUCARE) 8 Caresq

Mocht je de contracten nog niet gebundeld hebben per concern, kijk dan hier hoe je dat alsnog kan doen. Omdat er vanaf 01-01-2019 wijzigingen zijn in de concerns kan je de contracten pas bundelen als je versie 9.6 van Intramed hebt.

Vanaf 01-01-2019 zijn er wijzigingen in de inkoopconcerns. Het betreft hier de inkoopconcerns Multizorg VRZ en DSW-Stad Holland & ASR. Multizorg VRZ valt uiteen in 2 inkoopconcerns:

  • Multizorg VRZ
  • RZ zorg-inkoop

DSW-Stad Holland & ASR valt uiteen in 2 inkoopconcerns en een aantal verzekeraars gaat over naar Multizorg VRZ:

  • DSW-Stad Holland
  • A.s.r.
  • Aantal verzekeraars zijn overgegaan naar inkoopconcern Multizorg VRZ

Mocht je in Intramed je contracten gebundeld hebben per concern, dan betekent dit dat de contracten voor Multizorg VRZ en DSW-Stad Holland & ASR opgesplitst moeten gaan worden. Hoe je dit kan doen zie je in onderstaand instructiefilmpje.


! De reden dat je deze inhoud niet kunt bekijken is omdat je de marketing cookies niet hebt geaccepteerd. Accepteer de marketing cookies om de inhoud te kunnen bekijken.

Als je nog per verzekeraar een apart contract hebt staan in Intramed, dan hoef je geen aanpassingen te doen.

Hieronder zie je de wijzigingen die plaats hebben gevonden:

MULTIZORG VRZ:

UZOVI NAAM CONCERN 2019
0408 VvAA Zorgverzekeringen MultiZorg VRZ (4)
0441 ONVZ Ziektekostenverzekeraar MultiZorg VRZ (4)
3331 PNOZorg MultiZorg VRZ (4)
3339 BeterDichtbij MultiZorg VRZ (4)
3343* ONVZ* VRZ Zorginkoop (9)*
7032 Eno Zorgverzekeraar N.V. VRZ Zorginkoop (9)
7085 OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid UA VRZ Zorginkoop (9)
 

* ONVZ (3343) hanteert voor fysiotherapie afwijkende tarieven t.o.v. het inkoopconcern. Voor fysiotherapie mag ONVZ niet toegevoegd worden aan het concern-contract van concern VRZ Zorginkoop (9). Voor deze verzekeraar dient een apart contract te komen.

DSW-Stad Holland & ASR

UZOVI NAAM CONCERN 2019
0403 ASR Ziektekostenverzekeringen a.s.r. (10)
3328 Aevitae (ASR Ziektekosten) a.s.r. (10)
3336 Ditzo Zorgverzekering a.s.r. (10)
9018 De Amersfoortse a.s.r. (10)
3344 InTwente Zorgverzkeraar DSW-Stad Holland (7)
3355** Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA)** DSW-Stad Holland (7)**
7029 Zorgverzekeraar DSW UA DSW-Stad Holland (7)
7037 OWM Stad Holland Zorgverzekeraar UA DSW-Stad Holland (7)
3345 Europeesche Verzekering Maatschappij N.V. MultiZorg VRZ (4)
3346 InsureToStudy MultiZorg VRZ (4)
3349 StudentsInsured MultiZorg VRZ (4)
8959 Caresco BV (ASR Ziektekosten) MultiZorg VRZ (4)
8973 IAK Volmacht B.V. (ASR Ziektekosten) MultiZorg VRZ (4)
9019 ASR Verzekeringen MultiZorg VRZ (4)

** RMA (3355) hanteert afwijkende tarieven t.o.v. het inkoopconcern. RMA mag niet toegevoegd worden aan het concern-contract van concern DSW-Stad Holland (7). Voor deze verzekeraar dient een apart contract te komen.

De doorgestreepte UZOVI codes zijn niet meer actief vanaf 2019!

In januari mogen patiënten nog steeds wisselen van zorgverzekeraar en/of verzekering en is Vecozo bezig met het updaten van de verzekeringsgegevens. Om zo weinig mogelijk declaraties terug te krijgen, is het handig een COV uit te voeren bij de patiënten die in januari onder behandeling zijn in je praktijk. Hoe je een COV doet over al je actieve patiënten lees je hieronder:

  1. Klik op [Bestand], [Agenda].
  2. Klik op "Opties", "Controle op Verzekeringsrecht".
  3. Vul de velden in.



  4. Klik op "OK".
  5. Voeg zo nodig nog patiënten toe aan de lijst "Te controleren patiënten".
  6. Klik op "OK".
  7. Klik op het systeemcertificaat van Vecozo (te herkennen aan alleen cijfers in de naam).
  8. Klik op "OK".
  9. Vervolgens krijg je alle resultaten terug van de COV. Klik op “Ok” om deze resultaten over te nemen.

LET OP! Het kan zijn dat er door het uitvoeren van een COV een verzekeraar wordt toegevoegd die nog niet bekend was in je systeem. Hiervan krijg je een melding.

Sinds vorig jaar kun je contracten van verzekeraarsconcerns samenvoegen zodat je maar één contract hebt met dezelfde tarieven. Als er dan nieuwe verzekeraars worden toegevoegd met de COV hoef je die alleen maar aan het bestaande contract toe te voegen. Hoe je deze contracten samenvoegt en hoe je hier verzekeraars aan koppelt zie je in onderstaand filmpje.

LET OP! Vanwege de wijzigingen die plaatsvinden binnen de concerns dient het bundelen van contracten pas uitgevoerd te worden als je beschikt over versie 9.6 van Intramed.

! De reden dat je deze inhoud niet kunt bekijken is omdat je de marketing cookies niet hebt geaccepteerd. Accepteer de marketing cookies om de inhoud te kunnen bekijken.

Elk jaar kun je nieuwe tarieven hanteren in je praktijk en updaten de verzekeraars haar tarieven. Zelf kun je je praktijktarieven aanpassen in de codelijsten. Volg hiervoor de onderstaande stappen:


  1. Ga naar [Systeem] [Tabellen] [Codelijsten]
  2. Selecteer in de bovenste tabel de codelijst waarvan je de tarieven wilt aanpassen.
  3. Dubbelklik in de onderste tabel op de verrichtingscode waarvan je het tarief wilt aanpassen.
  4. Ga naar de tabel “Prijzen” onderin het venster “Verrichtingscode”
  5. Voeg een nieuwe regel toe met een “Vanaf datum” van 01-01-2019 en de bijbehorende prijs.
  6. Sluit het venster.
  7. Herhaal deze stappen voor elke code waarvan je het tarief wilt aanpassen.

praktijk-tarief

De tarieven voor de volgende beroepsgroepen kunnen via de tarievenupdate wizard worden opgehaald:

  • Fysiotherapie
  • Oefentherapie
  • Logopedie
  • Diëtetiek
  • Ergotherapie

Hoe de tarievenupdate werkt wordt uitgelegd in onderstaand filmpje.

! De reden dat je deze inhoud niet kunt bekijken is omdat je de marketing cookies niet hebt geaccepteerd. Accepteer de marketing cookies om de inhoud te kunnen bekijken.

Wil je liever de instructies nalezen, kijk dan in onze Online Help.

Deze tarieven hebben wij ontvangen van derden. Deze hebben de tarieven met uiterste zorgvuldigheid verzamelt. Mocht u toch een foutief tarief tegenkomen meldt dit dan via helpdesk@intramed.nl dan zullen we dit corrigeren.

Met versie 9.6 worden de NZA-tarieven van 2019 automatisch in het systeem gezet. Vanaf dat moment kunnen ook in de contracten de juiste tarieven of percentages in de contracten worden ingevoerd. Hieronder staan de stappen die je hiervoor kunt volgen.

Percentage NZA-tarief instellen (Alleen MSZ en Specialistische GGZ):

Dit gebruik je als de verzekeraar voor alle producten een vast percentage van het NZA-tarief vergoed.

  1. Ga naar [Bestand] [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waarbij het percentage aangepast moeten worden.
  3. Ga naar tabblad “3. Percentages”
  4. Voeg hier een nieuwe regel toe met een vanaf 01-01-2019 en vul het bijbehorende percentage in.

tarieven-ggz-msz

Afwijkende tarieven instellen.

Als de verzekeraar geen vast percentage hanteert, maar per product een vaste prijs heeft afgesproken, dan kan je die tarieven op de volgende manier invoeren:

  1. Ga naar [Bestand] [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waarbij de tarieven aangepast moeten worden.
  3. Ga naar tabblad “2. Tarieven” en indien nodig nog naar sub tabblad “b. Zorgproducten”
  4. Selecteer op dit tabblad het juiste product met de juiste ingangsdatum.
  5. Vul onderin het juiste tarief voor het geselecteerde product in.
  6. Herhaal stap 4-5 voor elk product waar een afwijkend tarief t.o.v. het NZA-tarief geld.

Tarieven overnemen.

Het kan zijn dat je meerdere contracten hebt waarbij dezelfde tarieven gelden. In dat geval kan je in een contract de tarieven overnemen vanuit een ander contract. Hoe je dit kunt doen kan je nalezen in onze Online Help

Prijswijziging doorvoeren

Mocht je al zorgproducten hebben aangemaakt met een startdatum na 01-01-2019, dan dien je nog een prijswijziging door te voeren, zodat deze zorgproducten het nieuwe tarief krijgen. Het uitvoeren van een prijswijziging kan je nalezen in onze Online Help.


Voor het instellen van de juiste tarieven kan je gebruik maken van onderstand Excel-overzicht van alle tarieven.

overzicht

Instellen NZA-tarieven.

Voordat de contracttarieven ingevoerd kunnen worden, zullen eerst de NZA-tarieven ingevoerd moeten worden. Dit kan via de volgende stappen.

Zorgprofiel 1.

  1. Ga naar [Systeem] [Tabellen] [Codelijsten]
  2. Dubbelklik op de codelijst voor zorgprofiel 1.
  3. Ga naar tabblad “3. Behandelcodes”
  4. Dubbelklik op de behandelcode voor een behandeling voor zorgprofiel 1. (code 9200)
  5. Voer onderin bij de tabel “Prijzen” een nieuwe regel in voor 2019.


  6. Sluit de vensters.

Zorgprofiel 2, 3 en 4.

  1. Ga naar [Systeem] [Tabellen] [Codelijsten]
  2. Dubbelklik op de codelijst voor zorgprofiel 2, 3 en 4.
  3. Ga naar tabblad “4. Zorgproducten”.
  4. Dubbelklik op het aan te passen zorgprofiel.
  5. Klik onderin 1 keer op het declaratietraject van 2018.
  6. Klik op de groene plus om een nieuw declaratietraject voor 2019 toe te voegen.
  7. Vul bij het veld “Vanaf datum” de datum 01-01-2019 in en druk op de toets.
  8. Er wordt nu gevraagd om het declaratietraject te bewaren. Klik op “Ja”
  9. Nu krijgt u de vraag of de declaratiemomenten moeten worden overgenomen van het voorgaande declaratietraject. Klik hier ook op “Ja”
  10. Alle kwartaaldeclaraties worden overgenomen vanuit het traject van 2018. Hier dien je dan per kwartaal het nieuwe tarief voor 2019 in te voeren. Hierna kan je het venster sluiten.
  11. Herhaal stap 4-9 voor elk zorgprofiel.

Instellen contracttarieven.

  1. Ga naar [Bestand] [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waarbij de tarieven aangepast moeten worden.
  3. Ga naar tabblad “2. Tarieven”
  4. Selecteer op tabblad “a. Behandelcodes” de code voor Zorgprofiel 1.
  5. Voeg onderaan een nieuwe regel toe voor 01-01-2019 met het juiste tarief
  6. Ga vervolgens naar tabblad “b. Zorgproducten”
  7. Selecteer op dit tabblad het juiste product met de juiste ingangsdatum.
  8. Vul onderin het juiste tarief voor het geselecteerde product in.
  9. Herhaal stap 7-8 voor elk product en kwartaal waar een afwijkend tarief voor is.

Tarieven overnemen.

Het kan zijn dat je meerdere contracten hebt waarbij dezelfde tarieven gelden. In dat geval kan je in een contract de tarieven overnemen vanuit een ander contract. Hoe je dit kunt doen kan je nalezen in onze Online Help

Prijswijziging doorvoeren.

Mocht je al zorgproducten hebben aangemaakt met een startdatum na 01-01-2019, dan dien je nog een prijswijziging door te voeren, zodat deze zorgproducten het nieuwe tarief krijgen. Het uitvoeren van een prijswijziging kan je nalezen in onze Online Help.

Het is nog niet helemaal zeker, maar grote kans dat het kabinet de verhoging van de btw van 6% naar 9% goedkeurt. Mocht dit gebeuren, moet je dit in Intramed ook aanpassen.

  • Je gaat hiervoor naar [Systeem], [Organisatie], [Systeemgegevens] en direct naar de tabel BTW.
  • Hier voeg je bij “Btw% laag” een extra regel toe met de ingangsdatum 01-01-2019 en het percentage van 9.
  • Let erop, dat als je al behandelingen of verkopen na de ingangsdatum in je systeem hebt staan, dat je een prijs- en btw-wijziging doet.


  • Dit doe je via [Systeem], [Prijs- en btw-wijziging]. Zo staan de behandelingen of verkopen ook weer met de juiste gegevens in het systeem.

Mocht je hulp nodig hebben bij een van bovenstaande stappen kun je altijd ons Service Centrum bellen. Ook kun je een verzoek doen voor een belafspraak, vul dan het formulier in. Wij zullen dan een belafspraak met je maken om je te helpen met het actualiseren van je gegevens.