Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Gratis proberen

Aandachtspunten bij de jaarovergang

Aan het einde van het kalenderjaar en begin van een nieuw jaar dien je een aantal administratieve zaken te regelen. Cliënten kunnen bijvoorbeeld in die periode wisselen van verzekeraar, of een verzekeraar kan een nieuwe Uzovi-code krijgen. Om niets te vergeten en stap-voor-stap te werken, bieden we je een handige checklist aan. Op een overzichtelijke manier worden alle vernieuwingen gepresenteerd. Hier kun je zelf uit halen wat van toepassing voor je is.


Mocht de pagina niet goed zichtbaar zijn, dan kun je de link www.intramed.nl/jaarovergang kopiëren en plakken in je eigen browser.

Vanaf 01-01-2020 zijn er de volgende wijzigingen in UZOVI-codes:

  • ENO wijzigt van UZOVI-code 7032 naar UZOVI-code 3347
  • Nieuwe verzekeraar ZEKUR met UZOVI-code 3361
  • Nieuwe verzekeraar One Underwriting met UZOVI-code 3362

Deze nieuwe UZOVI-codes zijn opgenomen in versie 9.11 van Intramed. Voor deze nieuwe UZOVI-codes zullen er in Intramed nieuwe verzekeraars aangemaakt moeten worden. Door het uitvoeren van de COV in januari zullen deze verzekeraars automatisch worden toegevoegd, als er patiënten in je systeem aanwezig zijn die bij deze verzekeraars zijn verzekerd.

Uiteraard is er ook de mogelijkheid om deze verzekeraars handmatig toe te voegen. De uitleg voor het toevoegen van een verzekeraar kun je in onze Online Help vinden.


LET OP! Na het toevoegen van de verzekeraars zullen ook de contracten nog aangemaakt moeten worden bij de verzekeraars, of voeg je de nieuwe verzekeraars toe aan het bestaande concern-contract. Voor het toevoegen van een nieuw contract bij een verzekeraar kan je de instructies in onze Online Help volgen. Wil je de verzekeraar toevoegen aan een bestaand concern-contract dan kan je onderstaande stappen volgen:


  1. Ga naar [Bestand], [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waar je de verzekeraar aan wilt toevoegen
  3. Voeg onderin bij de tabel “Verzekeraars” een nieuwe regel toe en selecteer de verzekeraar die je wilt toevoegen



  4. Als de verzekeraar is toegevoegd aan de tabel, kan je het contract sluiten


UZOVI NAAM CONCERN NAAM CONCERN
3347 ENO Zorgverzekeraar 9 VRZ Zorginkoop
3361 ZEKUR 1 VGZ

De verzekeraar One Underwriting kan niet toegevoegd worden aan een bestaand contract.Voor deze verzekeraar kan het contract van Caresq (concern 8) gekopieerd worden.

  • Ga naar [Bestand] [Contracten]
  • Selecteer het contract van Caresq
  • Klik onderin op “Opties”-“Kopieer contract”
  • Selecteer in het venster dat dan verschijnt de verzekeraar One Underwriting en klik op “OK”
  • Klik vervolgens nogmaals op “OK” om het contract te kopiëren.

Mocht je de contracten nog niet gebundeld hebben per concern, kijk dan hieronder hoe je dat alsnog kan doen.


! De reden dat je deze inhoud niet kunt bekijken is omdat je de marketing cookies niet hebt geaccepteerd. Accepteer de marketing cookies om de inhoud te kunnen bekijken.

In januari mogen patiënten nog steeds wisselen van zorgverzekeraar en/of verzekering en is Vecozo bezig met het updaten van de verzekeringsgegevens. Om zo weinig mogelijk declaraties terug te krijgen, is het handig een COV uit te voeren bij de patiënten die in januari onder behandeling zijn in je praktijk. Hoe je een COV doet over al je actieve patiënten lees je hieronder:

  1. Klik op [Bestand], [Agenda]
  2. Klik op "Opties", "Controle op Verzekeringsrecht"
  3. Vul de velden in



  4. Klik op "OK"
  5. Voeg zo nodig nog patiënten toe aan de lijst "Te controleren patiënten"
  6. Klik op "OK"
  7. Klik op het systeemcertificaat van Vecozo (te herkennen aan alleen cijfers in de naam)
  8. Klik op "OK"
  9. Vervolgens krijg je alle resultaten terug van de COV. Klik op “OK” om deze resultaten over te nemen

LET OP! Het kan zijn dat er door het uitvoeren van een COV een verzekeraar wordt toegevoegd die nog niet bekend was in je systeem. Hiervan krijg je een melding. Indien je een contract hebt met de desbetreffende verzekeraar dan dien je zelf dit contract nog toe te voegen. Voor het toevoegen van een nieuw contract bij een verzekeraar kan je de instructies in onze Online Help volgen.

Elk jaar kun je nieuwe tarieven hanteren in je praktijk en updaten de verzekeraars haar tarieven. Zelf kun je je praktijktarieven aanpassen in de codelijsten. Volg hiervoor de onderstaande stappen:


  1. Ga naar [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten]
  2. Selecteer in de bovenste tabel de codelijst waarvan je de tarieven wilt aanpassen
  3. Dubbelklik in de onderste tabel op de verrichtingscode waarvan je het tarief wilt aanpassen
  4. Ga naar de tabel “Prijzen” onderin het venster “Verrichtingscode”
  5. Voeg een nieuwe regel toe met een “Vanaf datum” van 01-01-2020 en de bijbehorende prijs
  6. Sluit het venster
  7. Herhaal deze stappen voor elke code waarvan je het tarief wilt aanpassen

praktijk-tarief

De tarieven voor de volgende beroepsgroepen kunnen via de tarievenupdate wizard worden opgehaald:

  • Fysiotherapie
  • Oefentherapie
  • Logopedie
  • Diëtetiek
  • Ergotherapie

Hoe de tarievenupdate werkt wordt uitgelegd in onderstaand filmpje.

! De reden dat je deze inhoud niet kunt bekijken is omdat je de marketing cookies niet hebt geaccepteerd. Accepteer de marketing cookies om de inhoud te kunnen bekijken.

Wil je liever de instructies nalezen, kijk dan in onze Online Help.

Deze tarieven hebben wij ontvangen van derden. Zij hebben de tarieven met uiterste zorgvuldigheid verzameld. Mocht je toch een foutief tarief tegenkomen meldt dit dan via helpdesk@intramed.nl dan zullen we dit corrigeren.

Met versie 9.11 worden de NZA-tarieven van 2020 automatisch in het systeem gezet. Vanaf dat moment kunnen ook in de contracten de juiste tarieven of percentages in de contracten worden ingevoerd. Hieronder staan de stappen die je hiervoor kunt volgen.


Percentage NZA-tarief instellen (Alleen MSZ en Specialistische GGZ)

Dit gebruik je als de verzekeraar voor alle producten een vast percentage van het NZA-tarief vergoed.

  1. Ga naar [Bestand], [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waarbij het percentage aangepast moeten worden
  3. Ga naar tabblad “3. Percentages”
  4. Voeg hier een nieuwe regel toe met "Vanaf datum" 01-01-2020 en vul het bijbehorende percentage in

tarieven-ggz-msz

Afwijkende tarieven instellen

Als de verzekeraar geen vast percentage hanteert, maar per product een vaste prijs heeft afgesproken, dan kun je die tarieven op de volgende manier invoeren:

  1. Ga naar [Bestand], [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waarbij de tarieven aangepast moeten worden
  3. Ga naar tabblad “2. Tarieven” en indien nodig nog naar sub tabblad “b. Zorgproducten”
  4. Selecteer op dit tabblad het juiste product met de juiste ingangsdatum
  5. Vul onderin het juiste tarief voor het geselecteerde product in
  6. Herhaal stap 4-5 voor elk product waar een afwijkend tarief t.o.v. het NZA-tarief geld

tarieven-ggz-msz

Tarieven overnemen

Het kan zijn dat je meerdere contracten hebt waarbij dezelfde tarieven gelden. In dat geval kun je in een contract de tarieven overnemen vanuit een ander contract. Hoe je dit kunt doen kun je nalezen in onze Online Help


Prijswijziging doorvoeren

Mocht je al zorgproducten hebben aangemaakt met een startdatum na 01-01-2020, dan dien je nog een prijswijziging door te voeren, zodat deze zorgproducten het nieuwe tarief krijgen. Het uitvoeren van een prijswijziging kun je nalezen in onze Online Help.


Voor het nieuwe jaar zul je nieuwe tarieven en eventueel nieuwe producten toegevoegd moeten worden in je codelijst. Dit kan via de volgende stappen:

  1. Ga naar [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten]
  2. Dubbelklik op de codelijst voor Jeugd GGZ
  3. Ga naar tabblad “4. Zorgproducten”
  4. Dubbelklik op het aan te passen zorgproduct
  5. Klik onderin 1 keer op het declaratietraject van 2019
  6. Klik op de groene plus om een nieuw declaratietraject voor 2020 toe te voegen
  7. Vul bij het veld “Vanaf datum” de datum 01-01-2020 in en druk op de Tab-toets
  8. Er wordt nu gevraagd om het declaratietraject te bewaren. Klik op “Ja”
  9. Nu krijg je de vraag of de declaratiemomenten moeten worden overgenomen van het voorgaande declaratietraject. Klik hier ook op “Ja”
  10. Alle declaratiemomenten worden overgenomen vanuit het traject van 2019. Hier dien je dan per moment het nieuwe tarief voor 2020 in te voeren. Hierna kan je het venster sluiten
  11. Herhaal stap 4-10 voor elk zorgprofiel
  12. Herhaal stap 2-11 voor elke verschillende codelijst die je voor jeugd GGZ hebt

  13. Prijswijziging doorvoeren

    Mocht je al zorgproducten hebben aangemaakt met een startdatum na 01-01-2020, dan dien je nog een prijswijziging door te voeren, zodat deze zorgproducten het nieuwe tarief krijgen. Het uitvoeren van een prijswijziging kun je nalezen in onze onze Online Help.

Voor het instellen van de juiste tarieven kun je gebruik maken van onderstand Excel-overzicht van alle tarieven.

Overzicht

Instellen NZA-tarieven

Voordat de contracttarieven ingevoerd kunnen worden, zullen eerst de NZA-tarieven ingevoerd moeten worden. Dit kan via de volgende stappen:


Zorgprofiel 1

  1. Ga naar [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten]
  2. Dubbelklik op de codelijst voor zorgprofiel 1
  3. Ga naar tabblad “3. Behandelcodes”
  4. Dubbelklik op de behandelcode voor een behandeling voor zorgprofiel 1 (code 9200)
  5. Voer onderin bij de tabel “Prijzen” een nieuwe regel in voor 2020


  6. Sluit de vensters

Zorgprofiel 2, 3 en 4

  1. Ga naar [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten]
  2. Dubbelklik op de codelijst voor zorgprofiel 2, 3 en 4
  3. Ga naar tabblad “4. Zorgproducten”
  4. Dubbelklik op het aan te passen zorgprofiel
  5. Klik onderin 1 keer op het declaratietraject van 2019
  6. Klik op de groene plus om een nieuw declaratietraject voor 2020 toe te voegen
  7. Vul bij het veld “Vanaf datum” de datum 01-01-2020 in en druk op de toets
  8. Er wordt nu gevraagd om het declaratietraject te bewaren. Klik op “Ja”
  9. Nu krijg je de vraag of de declaratiemomenten moeten worden overgenomen van het voorgaande declaratietraject. Klik hier ook op “Ja”
  10. Alle kwartaaldeclaraties worden overgenomen vanuit het traject van 2019. Hier dien je dan per kwartaal het nieuwe tarief voor 2020 in te voeren. Hierna kun je het venster sluiten



  11. Herhaal stap 4-9 voor elk zorgprofiel

Instellen contracttarieven

  1. Ga naar [Bestand], [Contracten]
  2. Dubbelklik op het contract waarbij de tarieven aangepast moeten worden
  3. Ga naar tabblad “2. Tarieven”
  4. Selecteer op tabblad “a. Behandelcodes” de code voor Zorgprofiel 1
  5. Voeg onderaan een nieuwe regel toe voor 01-01-2020 met het juiste tarief



  6. Ga vervolgens naar tabblad “b. Zorgproducten”
  7. Selecteer op dit tabblad het juiste product met de juiste ingangsdatum
  8. Vul onderin het juiste tarief voor het geselecteerde product in
  9. Herhaal stap 7-8 voor elk product en kwartaal waar een afwijkend tarief voor is




Tarieven overnemen

Het kan zijn dat je meerdere contracten hebt waarbij dezelfde tarieven gelden. In dat geval kun je in een contract de tarieven overnemen vanuit een ander contract. Hoe je dit kunt doen kun je nalezen in onze Online Help


Prijswijziging doorvoeren

Mocht je al zorgproducten hebben aangemaakt met een startdatum na 01-01-2020, dan dien je nog een prijswijziging door te voeren, zodat deze zorgproducten het nieuwe tarief krijgen. Het uitvoeren van een prijswijziging kun je nalezen in onze Online Help.

Mocht je hulp nodig hebben bij een van bovenstaande stappen kun je altijd ons Service Centrum bellen. Ook kun je een verzoek doen voor een belafspraak, vul dan het formulier in. Wij zullen dan een belafspraak met je maken om je te helpen met het actualiseren van je gegevens.

Wil je het declaratienummer wijzigen zodat deze begint met het jaartal 2020, volg dan de volgende stappen.

  • Ga naar [Systeem] [Organisatie] [Systeemgegevens]
  • Ga naar tabblad "2. Declareren”
  • Vul bij het veld "Volgende declaratienummer" de waarde "20200001" in
  • Bewaar de wijziging met

Per 01-01-2020 zijn een flink aantal diagnosecodes geschrapt. Met versie 9.11 zijn al deze wijzigingen ook doorgevoerd in Intramed. Vanaf versie 9.11 is het dan ook niet meer mogelijk om deze geschrapte codes te selecteren. Behandelingen die beginnen zijn in 2019 kunnen nog wel afgerond worden met de reeds gebruikte diagnosecodes, ook al zijn deze in 2020 niet meer geldig.
Kijk voor meer informatie ook op onderstaande link:
https://www.kngf.nl/vakgebied/zorgmarkt/dcsph-diagnosecodesysteem.html