De keuze voor Intramed
De keuze voor Intramed was geen impulsieve beslissing, maar een weloverwogen stap gebaseerd op jarenlange positieve ervaringen. “Vanaf het begin van de praktijk hebben wij gebruik gemaakt van Intramed omdat we hier veel positieve ervaringen mee hadden. Ongeveer twee jaar geleden zijn we een traject ingegaan waarin we beide partijen uitgenodigd hebben. Tijdens deze gesprekken deelden we onze wensen en ideeën en beoordeelden we welke partij ons hier het beste in kon ondersteunen. We zochten naar een uniform systeem dat niet alleen integreerde met ons agenda- en financiële systeem maar ook betrouwbaar was. Uiteindelijk hebben we op basis van deze gesprekken en onze eerdere positieve ervaringen met het systeem de keus gemaakt voor Intramed.”
De voorbereiding op de overstap
Een van de grootste uitdagingen bij de transitie was het verzorgen van een soepele overgang voor alle therapeuten. Daarom koos de praktijk ervoor om een verkennersgroep van vier therapeuten te vormen “Dat werd een soort pilotgroep, en die is in contact gekomen met Intramed. Die verkenners hebben proefgedraaid met een aantal patiënten, en werden door Intramed ondersteund bij het inrichten van het systeem volgens onze werkwijze”
Een soepele migratie
Ondanks enkele uitdagingen benadrukt Martin de positieve aspecten van de overgang. De migratie verliep soepel, wat voornamelijk te danken was aan de groep verkenners die vooropliep. Zij hadden tijdens de pilotperiode intensief contact met Intramed, om het systeem zo goed mogelijk in te richten. “Ondanks enkele initiële uitdagingen zijn de positieve aspecten duidelijk merkbaar. Het systeem is overzichtelijk, en we hebben nu de basisstructuur op orde. Dat betekent dat we ons nu kunnen richten op verdere optimalisatie. We merken nu al dat Intramed openstaat voor onze suggesties en wensen.”
Ook de uitgebreide voorbereidingen droegen bij aan de positieve ervaringen met de overstap. “Er zijn heel veel dingen goed gegaan. We hebben de tijd gekregen en genomen om de migratie te doen. Dat betekende dat we een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteedden aan de voorbereiding, maar dat was nodig om zo goed mogelijk gebruik te maken van Intramed. Als ik nu zie hoe ver we zijn gekomen sinds juni, dan hebben we echt veel gedaan.”
Toekomstige optimalisatie en samenwerking met intramed
Hoewel ze nog bezig zijn met het afronden van de overstap, kijken Martin en zijn collega’s uit naar verdere optimalisatie. Er wordt besproken hoe het systeem beter kan inspelen op specifieke behoeften, zoals het labelen van data voor medisch wetenschappelijk onderzoek. Martin benadrukt dat Intramed openstaat voor de wensen van de praktijk: “Een van de belangrijkste zaken voor ons is dat het systeem voor ons gaat werken. Los van het feit dat wij aan bepaalde criteria moeten en willen voldoen, willen we ontzorgd worden van al die administratieve rompslomp. Wij zijn een gespecialiseerde praktijk dus hebben we ook specifieke wensen. Intramed heeft er altijd voor open gestaan om hierover in gesprek te gaan. Dat is een positieve ervaring die meetelt in de beslissing.”
Betrouwbare partner: Intramed als agenda- en financiële koppeling
Martin benadrukt de betrouwbaarheid van Intramed als een partner op het gebied van agenda- en financiële koppeling. “Dat is al heel lang zo geweest. En ik hoor altijd heel positieve berichten, ook van anderen. Ook op het gebied van continuïteit, en dat is niet overal het geval.”
Op de vraag of hij advies heeft voor collega’s die nog bezig zijn met het nemen van een beslissing, wijst Martin op het belang van grondige voorbereiding. Hij benadrukt de omvang van de inspanning die nodig is, met specifieke aandacht voor de grootte van hun praktijk. Martin’s advies is duidelijk: “Bereid je goed voor, neem de tijd, niet alleen voor jezelf maar ook voor jullie als organisatie. De voortgang van zo’n overstap hangt niet alleen af van het systeem zelf, maar ook van de mate van voorbereiding en betrokkenheid van het team.”