Automatisch voldoen aan richtlijnen
Op het moment dat Cesar in Beweging in 2012 er bij de audit achter kwam dat hun toenmalige administratieprogramma niet goed aansloot bij de richtlijnen van de beroepsvereniging, besloot de praktijk over te stappen op Intramed. Johan van den Broek, praktijkhouder van Cesar in Beweging, vertelt: “Intramed is altijd in lijn met de regels van zorgverzekeraars en overlegt ook vaak met de beroepsvereniging. Daardoor hoeven we ons geen zorgen meer te maken over of we wel aan richtlijnen voldoen. Dat is een erg fijn en geruststellend idee.”
Locatieonafhankelijk werken
Naast dat Johan en zijn collega’s er nu zeker van zijn dat ze aan alle richtlijnen voldoen, kunnen ze met Intramed ook overal inloggen. Gezien het feit dat de therapeuten van Cesar in Beweging vaak op een andere locatie aan het werk zijn, biedt dit een uitkomst. Johan: “We behandelen op verschillende locaties. Zo werken de therapeuten die gespecialiseerd zijn in kinderoefentherapie het liefst in de leefomgeving van de cliënt, waardoor ze vaak op scholen behandelen. Het is daarom handig dat we met Intramed op iedere locatie veilig gegevens kunnen inzien, afspraken kunnen plannen en administratie kunnen bijwerken.”
De communicatie met cliënten verloopt via de MijnZorgApp, die Johan ook afneemt via Intramed. “Natuurlijk zijn er genoeg chatdiensten waarmee dat mogelijk is, maar ik vind het belangrijk dat deze communicatie via een veilige verbinding plaatsvindt. Het gaat tenslotte over persoonlijke, medische informatie. Via de MijnZorgApp weet ik zeker dat deze uitwisseling voldoet aan de eisen van de AVG. Dat is prettig om naar cliënten toe te communiceren en stelt mij als therapeut ook gerust”, aldus Johan.
“Intramed is altijd in lijn met de regels van zorgverzekeraars
en overlegd ook vaak met de beroepsvereniging”
Meer tijd over voor de cliënt
Intramed neemt Johan en zijn collega’s bovendien veel administratieve last uit handen. Hij vertelt: “Door Intramed hebben we heel veel kunnen automatiseren. Er staan verschillende standaard behandelplannen in Intramed, waarmee we de overlap in behandelingen opvangen. Als iemand met een bepaalde klacht binnenkomt, kunnen we het standaardplan gebruiken. Dat maken we vervolgens specifiek, zodat het precies aansluit op de situatie van de cliënt. Hierdoor werkt de verslaglegging veel sneller, omdat we niet meer alles opnieuw hoeven te typen. De tijd die dat oplevert, kunnen we in de cliënt investeren.”
Ook voor management-gerelateerde zaken, zoals het maken van kwaliteitsjaarverslagen en het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek, maakt Johan gebruik van Intramed. Hij vertelt: “Middels Intramed kun je alle benodigde gegevens heel makkelijk opvragen en snel overzien.” Over de koppeling die zijn boekhouder met Intramed heeft, is hij ook erg te spreken. “Onze boekhouder kan snel aan de slag met de gegevens die hij nodig heeft. Zo heeft hij bijvoorbeeld direct een overzicht van de declaraties die wij aan het einde van de maand invoeren, zonder dat wij dit zelf naar hem hoeven te sturen”, aldus Johan. Bij onduidelijkheden wordt hulp van het servicecentrum ingeschakeld, waardoor vragen snel beantwoord zijn. Johan: “Iedere keer dat ik bel, krijg ik erg aardige en goede mensen aan de lijn die mij snel verder helpen.”
”Wij behandelen op verschillende locaties,
daarom is het handig om op iedere locatie veilig bij onze gegevens te komen”
Gemak en verlichting
Over de voordelen die Intramed oplevert, is Johan erg te spreken: “Intramed is gewoon goed, ik ben erg tevreden. Het biedt veel gemak en verlicht de administratieve last aanzienlijk. Ik ben zelf niet zo handig met computers, en ben me er daarom ook bewust van dat er veel meer mogelijk is dan waar wij op dit moment gebruik van maken. Ik hoop in de toekomst snel tijd vrij te kunnen maken, zodat we er als praktijk nog meer uit halen.”