Wat zijn de belangrijkste keuzes die we hebben gemaakt tijdens het ontwikkelen van de webversie?
“Het idee van Intramed web is ontstaan vanuit de wens om de software voor de klant sneller te kunnen updaten. De wereld van de zorgverlener verandert snel, en we willen de verbeteringen aan het pakket zo snel mogelijk uitleveren. Een web-based product biedt die mogelijkheid.”
En dat biedt ook veel kansen, volgens Myra: “Het Intramed pakket is de afgelopen 30 jaar ontwikkeld. Er zijn allerlei functies bij gekomen. Intramed is steeds meer disciplines gaan bedienen en door veranderende wetgeving wisselen ook de eisen die aan het product gesteld worden. Met de ontwikkeling van Intramed web hebben we daarom besloten om opnieuw te kijken naar wat er nodig is, en hoe we het product nog beter kunnen laten aansluiten bij de echte wereld van de gebruiker – wat doen zij dagelijks en hoe kan Intramed ze daarbij ondersteunen? Dat is het doel: Intramed web wordt een helpende hand, en niet slechts een product dat enkel voldoet aan de verplichte functionaliteiten.”
De nieuwe webversie biedt volgens Myra niet alleen betere procesondersteuning, maar is ook overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. “We nemen ieder proces onder de loep en streven ernaar om hiervoor in de webversie een overzichtelijkere en simpelere ondersteuning te bieden. Het pakket wordt ook een stuk intuïtiever: je zou het aan een nieuwe collega mee kunnen geven, en ze kunnen er direct mee aan de slag.”
Bovendien is de webversie device-onafhankelijk te gebruiken. “Of je nu op je vaste computer, laptop, tablet of mobiele telefoon werkt, je kunt het op dezelfde manier bedienen. Dit biedt meer flexibiliteit. Denk bijvoorbeeld aan huisbezoeken waarbij je het adres en contactgegevens van de patiënt bij de hand wilt hebben en direct je sessiejournaal in wilt vullen. Dit is een belangrijk voordeel van de webversie.”
Een andere belangrijke keuze was om een moderner look en feel te introduceren. “De primaire functionaliteit is de agenda, die lijkt op de Google- of Outlook-kalender. Dus iets waar men al jaren gewend zijn om mee te werken. Dat gaat gevoelsmatig en intuïtiever werken.”
Hoe werkt de webversie samen met de bestaande software?
De eerste versie van Intramed web ondersteunt dezelfde processen als Intramed Mobiel, heeft een takenlijst en geeft je ook de mogelijkheid om agenda’s van andere medewerkers in te zien. Beide versies blijven voorlopig naast elkaar bestaan, en de webversie werkt met dezelfde data als het bestaande Intramed-systeem. “Het is niet zo dat je in de ene omgeving iets doet en dat er dan afwijkende gegevens ontstaan in het andere. Alles blijft geïntegreerd: wat je in de webversie doet, zie je ook terug in het bestaande systeem en andersom.”
Niet alles zie je in beide componenten terug. “We gebruiken we deze mogelijkheid ook om complexiteit van het product te verminderen. Intramed web bevat een simpele takenlijst waar je patiënten aan kunt koppelen en gemakkelijk taken van af kunt vinken als je ze gedaan hebt. Hierin hebben we er bewust voor gekozen om deze los op te zetten van de bestaande takenlijst in Intramed die veel gebruikers als complex ervaren.”
Voorlopig zal je Intramed web samen met de bestaande Intramed-versie blijven gebruiken: “Zie het als de verschillende apps op je telefoon: ze hebben voorlopig allebei dingen die ze goed kunnen, en je kunt ze naast elkaar gebruiken. Met iedere release komen er nieuwe functionaliteiten bij. Op een gegeven moment zul je merken dat je (bijna) alleen nog de webversie opstart!”
Hoe betrekken we onze klanten bij het proces?
We gebruiken meerdere kanalen om onze gebruikers actief bij het proces te betrekken. Een belangrijk kanaal is het organiseren van expertgroepen, gebaseerd op specifieke disciplines. “Deze groepen bestaan uit een afvaardiging van gebruikers die twee tot drie keer per jaar fysiek of online samenkomen.” Tijdens deze sessies bespreken gebruikers waar de meeste kansen voor verbetering liggen en wisselen ze ideeën uit. “We stellen ook gerichte vragen: Wat zou jou het meeste helpen, waar zou jij echt tijd mee besparen? Op deze manier horen wij waar wij onze energie het beste in kunnen steken om zo veel mogelijk waarde voor onze klanten te creëren.” Op dit moment zijn er expertgroepen voor de fysiotherapie en de GGZ. “In de toekomst willen we dat gaan uitbreiden naar alle beroepsgroepen, en misschien zelfs gaan opsplitsen per rol binnen de praktijk: een administratief medewerker heeft andere wensen dan een therapeut of praktijkhouder.”
Naast de fysieke bijeenkomsten hebben we ook digitaal contact met de klanten. Dit gebeurt via discussiepagina’s op Expert. Op deze pagina’s kunnen gebruikers op voorgestelde verbeteringen aan het pakket reageren. “Discussiepagina’s gaan over specifieke onderwerpen waar we op dat moment mee bezig zijn. Zo kan je als gebruiker actief meedenken en feedback achterlaten die we kunnen meenemen terwijl we ontwikkelen.”
Daarnaast delen we feedback die we ontvangen via alle bestaande kanalen waarin we in contact komen met onze klanten ook intern. Zo kunnen we continu feedback verzamelen en ervoor zorgen dat onze klanten actief meedenken over hoe Intramed zich kan blijven verbeteren.
Wil je meer weten over Intramed web en wat je kunt verwachten? De komende tijd zullen we je steeds meer op de hoogte blijven houden over de ontwikkeling van deze webversie. Houd daarom onze nieuwsbrief en website in de gaten!