eHealth maakt het cliënten zo gemakkelijk mogelijk
De Rooy Fysiotherapie heeft vooruitstrevendheid hoog in het vaandel staan. “Als er technologische mogelijkheden zijn die het behandeltraject of het herstel voor mensen vergemakkelijken, waarom zou je hier dan geen gebruik van maken?”, aldus praktijkhouder Joost. “De cliënt heeft altijd zelf de grootste rol in zijn of haar herstel, maar ik vind het wel mijn verantwoordelijkheid om het hen zo leuk en gemakkelijk mogelijk te maken.” Daarin ziet hij onder andere een rol weggelegd voor eHealth-oplossingen, die zijn inbegrepen bij Intramed Compleet.
Zo doet de praktijk bijvoorbeeld online consults via de online diensten van Intramed. Hij vertelt: “De koppeling tussen Intramed en de MijnZorgApp is erg sterk. Natuurlijk kun je als fysiotherapeut niet om face-to-face consults heen. Dat is ook de kracht van ons vak. Maar wij zien videoconsults echt als iets supplementairs. Grofweg bestaat de diagnostiek voor tachtig procent uit het verhaal van de cliënt. De overige twintig procent bestaat uit aanvullend lichamelijk onderzoek. Met een online consult mis je die twintig procent, maar in heel veel gevallen kom je met die tachtig procent al heel ver. Daarnaast zijn reguliere consults niet alleen hands-on. Luisteren, bevestigen, uitleggen en aanmoedigen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van een consult en zijn allemaal ook online inzetbaar.”
“Je kunt als fysiotherapeut niet om face-to-face consults heen.
Maar wij zien videoconsults echt als iets supplementairs ”
Eigen online intake-vragenlijst
Maar hoe gaat zo’n online consult er dan aan toe? Joost legt uit: “Het begint met een online vragenlijst die de cliënt voorafgaand aan het consult thuis invult. Samen met Intramed hebben we een eigen online vragenlijst ontwikkeld en deze precies naar onze eigen behoeften ingericht. Zo hebben we bijvoorbeeld ingeregeld dat de antwoorden van cliënten in de goede velden van ons EPD binnenkomen. Dat werkt heel prettig. Sowieso is er vanuit Intramed altijd veel gehoor en bereidheid om in gesprek te gaan en zaken te verbeteren, wat fijn is.”
Door de online vragenlijst kan een therapeut vervolgens de vinger op de zere plek leggen. Joost: “Door een uitgebreide intake, kun je een consult – al dan niet online – goed voorbereiden. Zo kun je snel de juiste vragen stellen en de diepte ingaan.” Ook cliënten van de praktijk reageren positief. “We horen vaak terug dat men de vragenlijst heel professioneel en compleet vindt en dat het contact tijdens het consult efficiënt is. Daar worden cliënten blij van en daar doe je het als therapeut natuurlijk voor. Inmiddels behandelen we cliënten uit het hele land die geholpen willen worden via een videoconsult.”
”We hebben een eigen online vragenlijst ontwikkeld
en deze precies naar onze eigen behoeften ingericht.”
Persoonlijke video’s en uitleg
Ook na afloop van een consult blijft de cliënt online betrokken. Via de MijnZorgApp krijgen cliënten een overzicht van de huiswerkoefeningen, inclusief voorbeeldvideo’s. Daar hebben de therapeuten van De Rooy Fysiotherapie zelf veel in geïnvesteerd. “In de coronatijd hebben we zelf veel video’s opgenomen”, aldus Joost. “Onze cliënten zien nu hun eigen therapeut de oefening voordoen. We merken dat ze dat waarderen. Het motiveert ze en maakt het bovendien ook persoonlijk. En voor ons is het natuurlijk heel fijn dat we de oefeningen precies kunnen voordoen zoals wij willen, met de juiste snelheid bijvoorbeeld.”
”In de coronatijd hebben we zelf veel video’s opgenomen”. Onze cliënten zien nu hun eigen therapeut de oefening voordoen”
Vergroot zelfmanagement
Uiteindelijk draagt het online betrekken van de cliënt bij aan een stuk zelfmanagement. Joost: “Door de MijnZorgApp heeft een cliënt altijd informatie of video’s bij de hand. Het is bekend dat een cliënt slechts 15 procent onthoudt van wat je tijdens een consult vertelt. De video’s met oefeningen én achtergrondinformatie, die je ook na een consult nog even terug kunt kijken, helpen een cliënt om beter met zijn of haar klachten om te gaan. Bovendien stuurt de app ook herinneringen, waardoor de kans verkleint dat een cliënt zijn oefeningen vergeet te doen.”
Dit resulteert uiteindelijk ook weer in effectievere consults. “Door dit vergrote zelfmanagement stellen mensen tijdens consults gerichtere vragen. Ook heb je als therapeut meer aanknopingspunten om in gesprek te gaan over wat er wel of niet goed werkt en wat beter kan. Het is niet meer zo dat je oefeningen meegeeft en zegt: ‘succes ermee’. De video’s zijn volledig en je kunt er samen doorheen lopen en afstemmen wat haalbaar is. Al met al wordt de cliënt door middel van eHealth dus veel meer betrokken bij het eigen zorgproces.”