Home Klantverhalen Online consults als aanvulling

Online consults als aanvulling

Sjoerd Mertens is praktijkeigenaar van GetHealed. Vanuit drie locaties hebben Sjoerd en z’n collega’s zich gespecialiseerd in o.a. hoofdpijn- en hardloopklachten. Sinds Covid-19 maakt de praktijk gebruik van MijnZorgApp. En dat bleek ook op structurele basis een welkome aanvulling te zijn.

“Wij zijn in april 2020 gestart met MijnZorgApp en het aanbieden van online consults. Ik heb mij gespecialiseerd in spanningshoofdpijn en migraine, niet een specialisme waarbij je meteen aan online begeleiding denkt. Toch reageren tot nu toe mijn cliënten erg enthousiast. Een nieuwe cliënt meldde zich aan vlak nadat Covid-19 z’n entree had gemaakt. Ik heb haar toen via videobegeleiding zo goed kunnen helpen, dat ze helemaal van haar klachten is afgekomen. Deze ervaring gaf mij het vertrouwen dat ik mijn cliënten ook online goed kan begeleiden.”

De perceptie van mensen bij fysiotherapie is fysiek behandelen,
dit beeld doorbreek je niet zomaar

Ervaring met online consults

“In de eerste maanden van Covid-19 heb ik ongeveer 15 cliënten per week, verdeeld over drie dagen, online geholpen. Natuurlijk was dit een enorme drop in cliënt behandelingen. Dit heeft naar mijn idee vooral met de perceptie die mensen bij fysiotherapie hebben, te maken. Mensen verwachten toch fysiek contact. Ze zijn sceptisch over de progressie als ze online behandeld worden. Hier willen ze dan ook eigenlijk geen behandeling voor opgeven. Door goed uit te leggen wat ik online voor een cliënt kan betekenen, weet ik mijn cliënten daar toch in te overtuigen. De cliënten die ik tot nu online begeleid heb, zijn allemaal zeer positief. “

”Het is juist de combinatie,
die het zo succesvol maakt.

Aanpak binnen de praktijk

“Bijna direct toen de overheid de corona maatregelen had aangescherpt, zijn wij gestart met MijnZorgApp, om toch onze cliënten te kunnen begeleiden. Elke cliënt die nog in een behandeltraject zat of nog een ingeplande afspraak had staan, hebben wij opgebeld. Aan de telefoon hebben wij de optie geboden om voorlopig het traject online voort te zetten, om hiermee in elk geval te zorgen dat er geen stagnering zou komen in het herstel. We hebben hierbij gewoon heel open de voordelen en kansen voor de cliënt besproken. Er werd eerst ook door therapeuten sceptisch gereageerd. We hadden vooral in het begin ‘positieve ervaringen’ met online consults nodig binnen het team. Door de ‘good practices’ met elkaar te delen, te oefenen met elkaar en handleidingen te delen, zie je dat de ‘mindset’ is veranderd binnen het team.”

Werkwijze

“Zeker bij de start is het echt wel even puzzelen geweest. Het inloggen lukte niet bij iedere cliënt meteen. Sommige zaten op ons telefoontje te wachten. Anderen hadden een slechte internetverbinding. De communicatie vooraf is heel belangrijk. Door een duidelijke instructiemail te sturen, weet de cliënt goed waar hij of zij aan toe is. Ik bereid een online consult altijd goed voor en zorg dat ik alle juiste apparatuur en programma’s binnen handbereik heb. Mijn telefoon plaats ik in de MijnZorgApp houder en hier heb ik de videoverbinding mee met mijn cliënt. Tegelijk staat op mijn desktop Intramed open, waardoor ik meteen mijn administratie kan bijwerken en eventueel oefeningen kan toevoegen of doorlopen.”

“Ik zie ook mogelijkheden voor mensen met drukke banen
of die van ver moeten komen.

Voordelen online consults

“Ook na corona ga ik door met het aanbieden van online consults, maar dan wel in combinatie met fysieke afspraken. Een volledig behandeltraject op afstand uitvoeren, daar geloof ik niet in. Het is juist de combinatie, die het zo succesvol maakt. Ik vind dat je bij een intake echt iemand moet zien om een juiste diagnose te kunnen stellen. Online kun je wel vragen stellen, maar ik mis toch wel echt het fysieke onderzoek. Iemand kan zeggen “Mijn spieren zijn stijf”, maar is dat ook echt zo? Wij zijn nu wel al heel druk bezig binnen de praktijk om binnen elk behandelprotocol ‘online momenten’ in te bouwen, waar wij kunnen informeren en adviseren.

Wat ik echt een heel groot voordeel vind, is dat wij nu ook de mogelijkheid hebben om de thuissituatie te zien. Hierdoor kunnen wij gerichter oefeningen meegeven, die haalbaar zijn in de thuissituatie. Daarnaast werkt online therapie heel goed voor een vraaggesprek, het doornemen en voordoen van oefeningen en een controle afspraak. Ik zie daarnaast ook veel voordelen voor mensen met een drukke baan en mensen die ver moeten reizen om bij ons uit te komen.”

Tips van Sjoerd om online consults te implementeren

  • Zorg dat de therapeuten eerst zelf goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden binnen Intramed en MijnZorgApp
  • Leg de keuze voor aan jouw cliënt, maar vul deze niet voor ze in. Het is een beetje therapeut eigen, om voor een cliënt te denken. “Een online consult kost wel een behandeling, dit zal mijn cliënt wel niet willen.” “Mijn cliënt zal niet openstaan voor online begeleiding, hij/zij valt niet in de doelgroep.” Laat jouw cliënt dit zelf beslissen.

Sjoerd Mertens, praktijkeigenaar van GetHealed

 

 

 

 

 

In deze praktijk  werken ze met:
Intramed Compleet

Heb je een vraag?

We helpen je graag. Bel of mail ons, dan vertellen we je meer.

0182 - 621 191

ma t/m vr: 08.30 – 17.00 uur

Probeer Intramed 3 maanden gratis!

Wil je ook gebruik maken van alle mogelijkheden die Sjoerd heeft? Check dan de opties voor jouw praktijk, of vraag direct een adviesgesprek aan. Wil je in de praktijk kennis maken met Intramed? Nieuwe klanten proberen Intramed Compleet 3 maanden gratis!

Adviesgesprek aanvragen