Toenemende administratieve last
Barbara werkt al sinds dag één met Intramed Compleet. De tools van Intramed Compleet zijn voor haar dé oplossing voor haar administratieve lasten: “Patiënten weten de praktijk goed te vinden. De e-mails en appjes werden zó veel, we konden het niet meer beantwoorden.” Voor zij besloot om gebruik te maken van het patiëntportaal deed Barbara alle aanmeldingen zelf. “Ik ging richting de 100 uur per week qua werk. Het was niet meer te doen. Met het patiëntportaal is dit iets wat je tussendoor doet.” Daarmee bespaart Barbara niet alleen tijd, het scheelt ook een administratieve medewerker.
Agenda openzetten & online vragenlijsten
“Het patiëntportaal, waarin mensen zelf in kunnen loggen en zelf afspraken kunnen plannen in de agenda, dat was een fenomenale lastenverlichting. Toch hadden we in eerste instantie wel wat weerstand,” vertelt Barbara. “Oh jee, ga ik mijn agenda echt openzetten voor m’n patiënten? Maar nu zijn we heel blij dat we dat gedaan hebben!” Barbara koos ervoor om haar agenda niet volledig open te zetten voor de buitenwereld. Zo zijn zij en haar collega’s volledig in controle over hun eigen agenda. “Je kunt heel goed afschermen wat je wel en niet wilt tonen aan je patiënten. Dus je kunt blokken maken voor enkel verplaatsen, of inschrijven en verplaatsen. Het is niet zo dat je hele agenda in één keer helemaal in handen van de patiënten is.”
Ook de vragenlijsten besparen Barbara veel tijd: “De online vragenlijsten zet je heel makkelijk uit. De online intake is ook fantastisch, want voordat de patiënt komt importeer je gewoon de intake en verwerk je de antwoorden. Daarmee heb je echt al een relatief goed beeld, en kun je veel gerichter te werk. Ook daar win je dus veel tijd.” Deze vragenlijsten gebruikt zij bij iedere patiënt op het moment dat ze zich inschrijven. “Bij nieuwe klachten of bestaande klachten. Nieuwe patiënten en patiënten die ik lang niet gezien heb stuur ik een volledige intake. Patiënten die ik korter geleden heb gezien die met een nieuwe klacht komen stuur ik een verkorte intake. Dat bespaart een hoop moeite!”
Minder no-shows door MijnZorgApp
Zowel jongere als oudere patiënten vinden het fijn om met het patiëntportaal te werken: “Ze vinden het handig. Patiënten krijgen nu meerdere herinneringen, dus ze vergeten nooit meer een afspraak!” Het gebruik van MijnZorgApp maakt het voor patiënten ook makkelijker om hun afspraken te onthouden. “Dat is gewoon een app die men op de telefoon installeert. Mijn cliënten kunnen hun afspraken inzien en verplaatsen. Dat is ontzettend handig, want iedereen heeft tegenwoordig zijn telefoon in zijn hand.” Dit zorgt ook voor minder no-shows: “Als je administratief niet zo handig bent, kan het best wel eens voorkomen dat er vier mensen tegelijk in de wachtkamer zitten. Maar zo kan je ook de helft aan no-shows hebben. Met Intramed Compleet is het zo veel meer gestroomlijnd.”
Gewoon doen
Wat je volgens Barbara echt moet weten over het patiëntportaal? “Het is veel makkelijker dan je denkt. Je moet het gewoon doen!”