Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Gratis proberen

Effectieve marketingtips voor de startende praktijkhouder

Ben je een (startende) praktijkhouder, dan hebben wij een aantal effectieve marketingtips om jou te helpen (meer loyale) patiënten te krijgen. Allereerst zit je in een groeimarkt, dat is natuurlijk al een heel mooi uitgangspunt! Dit komt mede door de vergrijzing en de toename aan chronische zieken. Ondanks Corona hebben fysiotherapeuten het, zelfs in deze tijd, extreem druk! De marktvraag is er dus. Alleen mensen worden wel steeds kritischer in hun zoektocht naar de beste zorgverlener voor hun klacht. Hier komt marketing om de hoek kijken! Om jouw mede-fysiotherapeuten (of concurrenten) een stapje voor te blijven, is het belangrijk om jezelf en de praktijk goed op de (online) kaart te zetten.

Marketing tip 1: Focus je op een bepaald type patiënt

Een fout die vaak in marketing wordt gemaakt, is dat er voor een algemene marktbenadering wordt gekozen. Hoe algemener je de promoties en advertenties inzet hoe meer nieuwe patiënten je aantrekt, toch? Mis.

Hoewel je misschien denkt dat het je meer patiënten oplevert door je op een zo breed mogelijk publiek te richten, is niets minder waar. Het heeft juist het tegenovergestelde effect. Kies in plaats daarvan specifieke doelgroepen en pas je marketingboodschap daar helemaal op aan.

Praktijkvoorbeeld:
Nina heeft artrose in haar knie en zoekt een praktijk die haar daarbij kan helpen. Ze zoekt via Google op ‘artrose behandeling in (plaatsnaam)’. Ze besluit op het bovenste resultaat te klikken en komt op de website van een fysiotherapiecentrum dat allerlei soorten aandoeningen behandelt. Door de hoeveelheid informatie is het voor Nina moeilijk om snel te bepalen of ze ook knieartrose behandelen. Dus ze keert terug naar Google en kiest het tweede resultaat. Hier komt ze op een ouderwetse website die weinig vertrouwen en professionaliteit uitstraalt. Door naar de derde link dus maar. Nu komt ze op een website met duidelijke uitleg over artrose, welke behandelingen mogelijk zijn en wie de artrose specialisten zijn. En ze kan zelfs meteen een afspraak online inplannen met de desbetreffende therapeut. Op de bedankpagina staan heel handig de vervolgstappen voor haar nog even uitgelegd.

Herken je dit een beetje uit je eigen zoekgedrag? Feit is dat mensen die via Google zoeken eigenlijk niet verder kijken dan de top 3. Dus zorg dat jouw praktijk daar dan tussen staat.

Meer voordelen om je op een bepaald type patiënt te richten:

  1. Je bent onderscheidend ten opzichte van je concurrenten
  2. Je komt bekend te staan als specialist
    Jouw patiënten zullen jou zien als een expert op dit gebied. Ze zullen het gevoel hebben dat ze in de beste handen zijn.
  3. Je bent sneller vindbaar op Google
    Als je je specialiseert in een specifieke klantenkring of in bepaalde diensten, kun je de SEO (Seach Engine Optimization) van je website optimaliseren door meer specifieke en minder concurrerende zoekwoorden te gebruiken. Dit maakt het gemakkelijker om zichtbaarheid te krijgen binnen de zoekmachines.
  4. Het vermindert de marketingkosten
    Als je gericht te werk gaat, hoef je veel minder geld uit te geven aan grootschalige advertentiecampagnes. Je kunt heel doelgroepgericht je marketing inzetten.
  •  

Marketingtip 2: Zorg dat je huisstijl goed doordacht is en overal uniform terugkomt

Je hebt één kans om het goed te doen. Pak deze kans! Te vaak wordt er bij de start van een praktijk bespaard op de marketinguitgaven. Dat komt nog wel. Echter als je bedenkt dat 90% van de beslissingen op basis van gevoel wordt genomen, dan kun je je wel voorstellen hoe belangrijk een goed doordachte huisstijl is. De huisstijl is het gezicht van de organisatie. Hier dient het DNA in terug te komen. Wil je gezien worden als medisch en gespecialiseerd? Of hecht je juist veel waarde aan gastronomie en laagdrempeligheid? Wat voor gevoel wil je mensen meegeven? Dit gevoel moet overal doorvertaald worden.Kies je voor een huiselijke setting in de praktijk, laat dit dan ook terugzien op de website, in de folders, advertenties en alle overige uitingen. Hier geldt de kracht van uniformiteit en herhaling.

  •  

Marketingtip 3: Je website vormt de basis voor je online zichtbaarheid

Inmiddels is het belang van een goede website binnen de zorg ook steeds meer binnengedrongen. Het wordt dan ook steeds uitdagender om een onderscheidende website te ontwikkelen. Echter ook steeds crucialer om dat dus wel te doen, zoals bij Tip 1 ook heel duidelijk naar voren is gekomen. Met alleen gevonden worden op Google ben je er namelijk nog niet. De website bezoeker moet zich vervolgens nog aangesproken voelen tot de boodschap en de uitstraling van de site. Ook hier ligt een uitdaging. Bespaar dus niet in het ontwikkelen van een nieuwe site. Dit vormt de basis van zowel je online vindbaarheid als je online positionering. Zorg dat de site ook feilloos aansluit bij de offline uitstraling van de praktijk.

  •  

Marketingtip 4: Vergeet ook zeker je regionale netwerk niet

Naast een onderscheidende website is je regionale netwerk minimaal even belangrijk. Breng in kaart welke regionale zorgverleners en andere samenwerkingspartijen zoals scholen, sportverenigingen of bijvoorbeeld de gemeente interessant voor jou kunnen zijn. Bedenk voordat je contact met ze legt eerst heel goed wat je voor hen kan betekenen en niet wat zij voor jou kunnen betekenen. Waarom is het voor hen interessant om met jou samen te werken en niet met één van jouw concullega’s? Denk hier goed over na. Ook hierbij geldt: hoe een gespecialiseerder aanbod je hebt te bieden voor bepaalde doelgroepen, hoe eerder specifieke regionale partijen geïnteresseerd zijn om met je samen te werken.

  •  

Marketingtip 5: Adverteer op Google voor een vliegende start

Zeker als je net start met een praktijk is het bijna onmogelijk om meteen hoog te staan in Google. Dit wordt in veel regio’s sowieso steeds meer een uitdaging. Google wil namelijk zoveel mogelijk betaalde posities verkopen. Het is zeker op het begin aan te raden om hier dus even ‘slim’ in mee te gaan. Vooral het woord ‘slim’ is hierbij een belangrijke. Je hebt namelijk heel veel cowboys op dit vlak. Zij beloven gouden bergen, maar uiteindelijk betaal je veel te veel. Zeker als je in grote stad zit als Amsterdam, Rotterdam, Den-Haag of Utrecht zijn de zoekwoorden op Google heel duur. Om je een beeld te geven als jij 10 euro per dag wilt spenderen en je zet in op algemene fysiotherapie, dan is jouw advertentie gemiddeld na 5 kliks al niet meer zichtbaar. Dit noemen wij dus een bodemloze put. Of wensput is misschien nog wel een betere benaming: muntjes erin blijven gooien in de hoop dat er iets uitkomt. Het is dus zeker de moeite waard om in het begin te adverteren, maar verdiep je dus goed in de mogelijkheden. Ga niet zomaar met iemand in zee.

  •  

Marketingtip 6: Zorg voor positieve reviews

Zeker in het begin heb je eigenlijk nog geen reviews. Probeer deze echt meteen te gaan verzamelen. Mensen laten zich namelijk leiden door de ervaringen van andere mensen. Het is al zo oud als Jeruzalem: mond-tot-mond reclame. Nu wordt het alleen meer geautomatiseerd door platformen als Zorgkaartnederland en Google, waardoor de reikwijdte vele malen groter wordt. Wanneer iemand online op onderzoek uitgaat, is het eerste waar hij/zij naar kijkt vaak de waarderingen. Als je bijvoorbeeld zelf op zoek bent naar een restaurant in een voor jou onbekende omgeving, kijk je toch ook wel even op Tripadvisor of The Fork? Als je een nieuwe stofzuiger koopt, wil je toch ook minimaal 4 sterren zien bij de waarderingen? Of als je een vakantie zoekt, selecteer jij nog vakantieadressen die lager dan een 8 scoren op Zoover?

  •  

Hulp nodig met de promotie van je praktijk? FysioPromotor helpt jou!

Nu is het een hele kluif om aan zoveel punten te denken als jij jouw praktijk op de kaart wilt zetten. En dan hebben wij het nog niet eens gehad over social media, hoe je je website kunt inrichten en hoe je aantrekkelijke nieuwsbrieven kunt versturen. En je weet wat ze zeggen: “Blijf bij je leest”.

FysioPromotor staat tot jouw beschikking! Naast dat ze jou kunnen helpen met alle bovenstaande punten, zorgen ze ervoor dat jouw praktijk online zichtbaar(der) wordt, geven ze strategisch marketingadvies, kunnen ze je helpen met het ontwikkelen van een onderscheidende huisstijl en een compleet nieuwe site voor je ontwerpen en bouwen. Als kers op de taart, zijn ze ook nog eens helemaal gespecialiseerd in jouw branche! Hiermee komen wij weer terug bij marketingtip 1.

Gratis consult + korting op abonnement

Sluit je een Intramed Compleet pakket af? Dan kun je bij Fysiopromotor terecht voor een gratis telefonisch adviesgesprek van een uur, waarbij jij al je gerichte marketingvragen op hen af mag vuren. Kies je uiteindelijk voor een marketing-abonnement? Dan krijg je ook nog het eerste jaar €50 korting op het maandelijkse bedrag. Wil je meer weten? Kijk verder op www.fysiopromotor.nl, stuur een mail naar info@fysiopromotor.nl of bel naar 085-2738487.

Hopelijk tot snel!

 

Meer over Intramed Compleet