E-health zit helemaal in ons systeem van werken verweven

30 maart 2021“E-health zit helemaal in ons systeem van werken verweven”
Interview met Sjoerd Dolsma, fysio- en manueel therapeut bij FIT Krommenie Fysiotherapie en actief gebruiker van MijnZorgApp

 

Fysio- en manueeltherapeut Sjoerd Dolsma (31) werkt bij Fit Krommenie, één van de eerste praktijken die de apps Huiswerkoefeningen.nl en MijnZorgApp actief zijn gaan gebruiken. Sjoerd werkt zelf inmiddels al vier jaar met de apps. Sjoerd – “Het blended werken zit al helemaal in mijn systeem.” Hij deelde zijn verhaal eerder tijdens een webinar op 31 maart 2021, maar in dit interview nogmaals zijn enthousiaste verhaal.

Hoe past Fit Krommenie e-health toe?

“Ik ben door Jelle Jouwsma van Health Train (het bedrijf achter MijnZorgApp) benaderd om als praktijkdeskundige te vertellen hoe wij e-health toepassen in de praktijk. Tijdens het webinar op 31 maart 2021 heb ik verteld hoe wij binnen FIT Krommenie het één en ander hebben geïmplementeerd, welke systemen en processen daarvoor nodig waren, hoe wij dat in ons handelen hebben verweven en wat voor communicatie daarvoor nodig is. We hebben e-health toepassingen al helemaal geïntegreerd in onze behandelingen, het is als het ware het verlengstuk van de behandeling geworden.”

Op welke manier past Fit Krommenie e-health toe?

“Voordat we gingen werken met MijnZorgApp, hebben we goed stil gestaan bij de vraag hoe we het wilden toepassen in onze behandelingen. Daar heb je al therapeut aanpassend vermogen voor nodig. e-Health moet goed verweven worden in de zorg die je toepast. Bij FIT Krommenie zijn wij van mening dat het een onderdeel moet worden van je behandelstrategie. We spreken dan over blended zorg. Omdat wij nu redelijk lang werken met e-health toepassingen, zit het nu helemaal in ons systeem verweven. Binnen elk specialisme hebben we iemand die verantwoordelijk is voor het bijhouden en up-to-date houden van de zorgprotocollen, deze zetten wij vervolgens weer in MijnZorgApp, zodat alle collega’s er gebruik van kunnen maken. Na elke behandeling wordt er een update gedaan op de oefeningen of ze worden nog een keer gecontroleerd. In de app kunnen de oefeningen eventueel worden aangepast als daar evidentie voor is. En dat is een manier van werken waarin je je zelf wel moet trainen.”

Hoe reageren clienten op e-health toepassingen?

“Bij ons in de praktijk werken alle therapeuten met MijnZorgApp. Deze app is de online omgeving waarin onder andere meer dan 15.0000 huiswerkoefeningen zijn opgenomen en waarmee je kunt videobellen en afsprakenreminders kunt versturen. Het is heel handig dat wij de afspraak met een cliënt kunnen inplannen in ons EPD (Intramed). Door een koppeling tussen Intramed en MijnZorgApp is de afspraak direct te zien voor onze cliënten in MijnZorgApp. Als cliënten zich bij ons aanmelden krijgen ze standaard het verzoek om de app te downloaden en als ze bij ons in de praktijk komen zien ze in de wachtkamer de poster hangen met de QR-code om de app direct te kunnen downloaden. In de app kunnen cliënten in hun eigen omgeving, de speciaal voor hen geselecteerde oefeningen en schema’s terugvinden. Dat kan helemaal gepersonaliseerd worden, hierbij rekening houdend met het niveau van de cliënt. In de lockdown zijn we ook zelf oefenmateriaal gaan maken omdat we er wat meer specifieke oefeningen in de oefenschema’s wilden verwerken. De oefeningen zijn heel eenvoudig te uploaden en toe te voegen aan de oefenprogramma’s in de app. Je kunt de app dus helemaal personaliseren op de praktijk. Als zo’n oefenschema voor de cliënt klaar staat, krijgt hij of zij regelmatig een reminder of ‘push notification’ in de trant van ‘tijd voor je oefeningen!’ De cliënt kan zelf zijn scores en ervaringen bijhouden. Die feedback komt direct weer bij ons in het systeem. Cliënten reageren er heel positief op. Ze vinden de app gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.”

“Prikkelen tot actie bij huiswerkoefeningen
is niet tijdgebonden”

Wat zijn de voordelen van het werken met MijnZorgApp?

“Als je de therapie-oefeningen op een papiertje meegeeft bestaat het gevaar dat het thuis ergens wordt neergelegd om het vervolgens te vergeten. Omdat iedereen tegenwoordig zijn mobiele telefoon binnen handbereik heeft werkt het sturen van een reminder of push notification bijzonder goed. Wij kunnen met de app heel makkelijk de prikkel tot actie geven. Laatst vertelde een cliënt mij, waarvan haar partner ook onder behandeling is bij ons, dat ze om vijf over acht ‘s avonds de push notification binnen kreeg via de app. Een minuut later staan ze allebei tijdens het NOS journaal hun oefeningen te doen.”

Het aantal ‘vergeten’ afspraken is afgenomen.”

“Wat zowel voor ons als voor onze cliënten een voordeel is, is de mogelijkheid van het plannen van de afspraak. Dat scheelt voor ons in de praktijk een heleboel telefoontjes en cliënten ervaren het als bijzonder prettig. Met name de reminder wanneer en op welk tijdstip ze hun afspraak hebben. Dat het goed werkt, zien we ook terug in de afname van het aantal ‘vergeten’ afspraken.”


Maakt FIT Krommenie ook gebruik van video consults?

“In MijnZorgApp zit ook de mogelijkheid tot videobellen. Hier hebben we in coronatijd heel veel gebruik van gemaakt. We zagen tijdens de eerste lockdown het gebruik daarvan enorm snel stijgen. Het was een groot voordeel voor ons om door te kunnen blijven werken. Voor mij als manueel therapeut was het soms wel wat lastiger omdat cliënten de fysieke aanpak gewend zijn. Maar zeker voor de revalidaties die we doen, zoals schouder-, knie- of heuprevalidaties kunnen wij goed op afstand begeleiding aanbieden. Ik denk dat wij in de toekomst zeker nog een sprong gaan maken. Maar hoe en in welke vorm dit toegepast kan gaan worden zal moeten blijken.”

Hoe hebben de therapeuten geleerd om te werken met e-health toepassingen?

“Wij hebben onszelf getraind in het werken met MijnZorgApp. Dat was geen probleem, want de app is zeer gebruiksvriendelijk. Overigens heeft HealthTrain nu ook een opleidingsmodule opgezet om praktijken te helpen. Voor menig praktijk kan dat de drempel verlagen om te starten met het toepassen van e-health oplossingen. Ik hoop wel dat e-health ook bij de opleiding fysiotherapie een vast onderdeel gaat worden. Voor de stagiaires die wij binnen de praktijk krijgen is e-health redelijk nieuw. Pas in hun stage maken ze er kennis mee. Ik denk dat er ook meer aandacht moet komen voor communicatietechnieken. Hoe maak je duidelijke instructies? Je geeft iemand oefeningen mee, maar het is wel belangrijk dat de kwaliteit van de uitvoering  goed van is. e-Health helpt daar goed bij omdat je met filmpjes kunt werken. Hierdoor kunnen cliënten beter zien of ze de oefening goed uitvoeren. Door de reminders zijn ze ook meer geneigd om zich eraan te houden.”

Heb je nog tips voor collega-therapeuten?

“Ik ben zelf heel enthousiast over het werken met MijnZorgApp. Eigenlijk iedereen wel binnen onze praktijk. De één heeft er wel iets meer affiniteit mee dan de ander. Bij onze geriatriefysiotherapeut zie je dat er nog wel papieren oefenschema’s worden uitgeprint. Maar ook daar zien wij een verschuiving optreden, want ook ouderen zijn steeds handiger met een mobiele telefoon. Het is een ontwikkeling die niet meer terug te draaien is. Je moet er in mee gaan. Het is wel zaak dat als je wil gaan werken met e-health toepassingen zorg dan eerst voor draagvlak binnen je praktijk, maak er tijd voor vrij om er vertrouwd mee te raken en maak binnen elk specialisme iemand verantwoordelijk voor het bijhouden en optimaliseren van de zorgprotocollen. En dan zie je echt dat het effectief is om mee te werken.