Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Advies aanvragen

Het zorgverlenershart zit in onze zorgoplossingen verweven

23 maart 2021“Het zorgverlenershart zit in onze zorgoplossingen verweven”
Interview met Jelle Jouwsma, oprichter HealthTrain en MijnZorgApp

 

Op 31 maart geeft Jelle Jouwsma, mede-oprichter van HealthTrain samen met fysio- en manueel therapeut Sjoerd Dolsma van praktijk Fit Krommenie het webinar ‘Duurzaamheid & innovaties in jouw fysiotherapiepraktijk’.

 

HealthTrain ontwikkelt innovatieve zorgapps zoals MijnZorgApp, Huiswerkoefeningen.nl en Join2Move. Wij zijn dan ook heel benieuwd naar de visie van Jelle als het gaat om de ‘praktijk van de toekomst’ en welke rol e-health hier volgens hem in gaat vervullen.

Hoe ziet de ‘praktijk van de toekomst’ eruit?
“Door de vergrijzing en stijgende levensverwachting krijgen meer mensen ouderdomsziekten. Dit zorgt voor een grote druk op het hele zorgsysteem. Dat betekent dat zorgverleners meer cliënten moeten bedienen in kortere tijd of hun zorg effectiever in moeten gaan richten. Digitalisering speelt hier een belangrijke rol in.”

“De hoofdrol is voor cliënt en therapeut”

Wat wordt de rol van e-health in de toekomst?
“Tien jaar geleden zijn wij begonnen met het ontwikkelen van zorgapps. Ik ben ervan overtuigd dat e-health een belangrijk onderdeel zal vormen binnen het zorgproces. Mijn kijk op de toekomst is dat zowel de cliënt als de therapeut nog steeds het middelpunt vormen in het gezondheidsproces, maar zijn omgeven door digitale hulpmiddelen die naar nut en wens ingezet kunnen worden. De hulpmiddelen zorgen ervoor dat cliënt en therapeut meer ‘quality time’ voor elkaar hebben. Op die manier maakt digitalisering de zorg weer persoonlijker.”

“e-Health speelt hier een cruciale rol in, al spreek ik liever over ‘online’ en over ‘blended’ zorg. Hiermee bedoel ik dat online en offline zorg elkaar steeds meer afwisselen en aanvullen. Voor de komende periode verwacht ik dat in eerste instantie de uitwisseling van content een steeds belangrijkere rol in gaat nemen.”

Kun je een voorbeeld geven?
“Informatie die steeds weer opnieuw meegegeven wordt, kan gestandaardiseerd worden. Denk daarbij aan uitleg over een bepaalde aandoening waarvoor je nu steeds een folder meegeeft aan je cliënt. Het werkt veel prettiger om informatie mee te geven vanuit een centraal systeem. Jouw cliënt ontvangt de informatie dan rechtstreeks van jou en hoeft niet meer zelf het internet af te struinen. We hebben een groeiende database met meer dan 15.000 oefeningen voor thuis. Daar worden nu steeds meer informatieve video’s aan toegevoegd waar bijvoorbeeld wordt uitgelegd wat rug- of nekpijn is. Door het digitaliseren van informatie, is er dus veel meer informatie beschikbaar en kan de informatie ook meer op maat afgestemd worden op jouw cliënt.”

Wat betekent e-health voor zorgverleners?
Digitale tools kunnen het proces vergemakkelijken en versnellen. Op basis van het advies dat voortkomt uit de digitale hulpmiddelen kun je dan als de cliënt komt, sneller progressie maken. Digitalisering zorgt er ook voor dat alle informatie die je als zorgverlener verstrekt, beschikbaar blijft voor jouw cliënt. Op deze manier hoef je zelf minder te herhalen en kunnen jouw cliënten op elk gewenst moment aan hun gezondheid werken.”

Blijft de zorgverlener nog wel nodig?
“e-Health kan goed helpen bij onder andere het informeren, adviseren en communiceren wanneer wenselijk en nuttig. e-health biedt zo ondersteuning en een ‘verlengde arm’. Het neemt niet de rol van jou als zorgverlener over, maar versterkt deze juist.”

Hoe wordt er in de zorgmarkt gekeken naar e-health toepassingen?
We hebben het afgelopen jaar een sprong voorwaarts in de tijd gemaakt. Dat zien we heel duidelijk terug in niet alleen het aantal gebruikers van onze diensten maar ook aan het toenemende gebruik per gebruiker. Dit is in het afgelopen jaar heel sterk toegenomen. We merken echt dat zowel zorgverleners als cliënten er nog veel meer voor open staan dan voorheen. Tegelijkertijd zien we dat het starten van werken met e-health niet vanzelf gaat. Het vraagt om (gedrags)verandering en dus ook om een inspanning van zowel de zorgverlener als de cliënt. Ook zien we dat er steeds meer behoefte is aan scholing voor zorgverleners m.b.t. e-health”

“Begin klein en maak er stap voor stap
meer gebruik van.”

Heb je nog een belangrijke tip voor praktijken?

“Oefen eerst met je collega’s of thuis met de tool waarmee je gaat werken. Zo kan je goed inschatten wat je tijdens de behandeling wil doen en wat je juist buiten de behandeling kunt oppakken. Op die manier hoef je niet onnodig met je computer of telefoon bezig te zijn als er een client voor je zit.”

“En schrijf je in het voor het de webinar: Praktijk van de toekomst. Sjoerd Dolsma, van praktijk Fit Krommenie, deelt dan zijn ervaringen met ons over het in gebruik nemen van MijnZorgApp.”