Een kijkje bij Intramed nxt:
“Strak, snel en intuïtief”

26 november 2020 – Moderner en gebruiksvriendelijker. Dat zijn de twee begrippen die centraal staan bij de ontwikkeling van Intramed nxt, het vernieuwde Intramed. Om er zeker van te zijn dat dit pakket volledig aansluit op de klantwensen, is de ontwikkeling van Intramed nxt compleet toegespitst op de gebruiker. Naast hulp en expertise van externe partijen, worden ook klanten nauw betrokken bij dit proces. Zo streeft Intramed naar een zo intuïtief, modern en gebruiksvriendelijk mogelijk pakket. In dit artikel een kijkje in de keuken bij de ontwikkeling van én de eerste reacties op Intramed nxt.

Gebruikerservaring staat op één

In het gehele ontwikkelproces van Intramed nxt staat de gebruikerservaring centraal. Niels Christoffel, product owner van Intramed nxt, vertelt: “Klanten zijn vanaf het begin bij het proces betrokken. Eerst is onderzoek gedaan naar de pijnpunten van het huidige programma. Vervolgens is grondig overlegd met klanten wat ze dan wél graag wilden zien. Hier zijn we als team mee aan de slag gegaan, samen met speciale UX designers. Zij zijn gespecialiseerd in het in kaart brengen van gebruikerservaringen.”

Machiel Oskam, oprichter van Online Department, is een van die speciale UX designers: “Als je de gebruikersbeleving naar een hoger niveau wil tillen, is het belangrijk om te onderzoeken waar je nu staat en waar verbeterpunten liggen. Niemand kan dit beter uitleggen dan de gebruiker.”

 

Joris van de Wiel, fysiotherapeut en kwaliteitsmanager bij Fysiomed, is één van de klanten die al in een vroeg stadium betrokken is bij Intramed nxt. Hij vertelt: “Begin 2020 heb ik samen met een stuk of acht klanten van Intramed deelgenomen aan een brainstorm over Intramed nxt. Er werden open vragen gesteld over hoe wij vonden dat een programma dient te functioneren. We moesten uittekenen hoe zo’n scherm er voor ons uit zag en wat bijvoorbeeld op de voorgrond moest staan.”

Tussendoor testen voor het beste resultaat
Het team van Intramed nxt ging vervolgens aan de slag met de ideeën. Iedere vijf weken wordt één idee van een bepaald onderdeel uitgewerkt tot een prototype, dat vervolgens getest wordt door klanten. Machiel legt het belang van een zogenoemde usertest uit: “Je kunt nog zo goed bedenken hoe een product eruit moet komen te zien, maar als je het niet test, weet je nooit zeker of je op de goede weg zit. Door tijdens het ontwerpproces, nog voordat je aan de slag gaat met programmeren, continu te testen bij gebruikers, stel je de gebruikerservaring daadwerkelijk centraal.”

Niels legt uit hoe zo’n usertest in z’n werk gaat: “Gebruikers voeren enkele fictieve handelingen uit in het prototype, zoals het registreren van een nieuwe patiënt of het inplannen van een afspraak. Vervolgens kijken wij hoe ze dit doen. Gaan ze naar de juiste plek? Doorlopen ze alle stappen en klikken ze op de knoppen die wij in gedachten hadden? Uit zo’n test komen altijd verbeterpunten waar wij mee verder gaan.”

Kris Ubink, productmarketeer bij Intramed, vult aan: “Het leuke van de usertest is dat we bij alles wat we maken, iedere keer precies zien hoe gebruikers dit ervaren. Pas tijdens de test blijkt of iets dat wij bedacht hebben, ook daadwerkelijk als logisch wordt ervaren door de klant. Zo krijgen we heel gericht feedback en kunnen we aanpassingen doorvoeren.”

Ook Joris deed mee aan één van de usertests. “Ik ben uitgenodigd voor de test van patiëntregistratie. Mijn eerste indruk was dat het echt een gigantisch verschil is met de versie van Intramed die we nu nog gebruiken. Het is strak, snel en bovenal veel intuïtiever”, aldus Joris. “De laatste jaren liep Intramed wat achter op ontwikkelingen. Ik vind het daarom echt noemenswaardig hoe veel positiviteit en energie ze nu steken in dit nieuwe pakket. De ambitie om klanten het allerbeste systeem te leveren, spat er vanaf. Door wat ik heb gezien, heb ik er alle vertrouwen in dat ze dit gaat lukken.”


Sneller werken en minder fouten
Het uiteindelijke resultaat? Machiel vertelt: “Intramed nxt is een stuk eenvoudiger in gebruik. Knoppen zitten op een logischere plek en er opent niet telkens een nieuw venster bij iedere handeling. Verder sluit de agenda meer aan bij wat mensen gewend zijn van een Google- of Outlook-agenda. Door deze verbeteringen hebben gebruikers de helft minder tijd nodig om zich Intramed nxt eigen te maken.”

Joris is het daar mee eens: “In het huidige Intramed zijn termen niet altijd even handig gekozen. Soms sluit een term net niet goed aan bij wat er ingevuld moet worden. Dat is bij Intramed nxt niet meer het geval. Alle verbeteringen zorgen ervoor dat je minder fouten maakt, sneller werkt en zeker weet dat je geen zaken overslaat. Ook het nieuwe uiterlijk van Intramed valt in de smaak. “Hoewel functionaliteit natuurlijk het voornaamste is, wil je toch een bepaalde look en feel hebben bij een besturingssysteem. Daar zijn hele mooie stappen in gezet.”

Niels vult aan: “Tijdens het ontwikkelen hebben we continu in ons achterhoofd gehouden dat Intramed nxt intuïtief moet werken. Dat wil zeggen dat iemand die er nog nooit mee heeft gewerkt, wel meteen snapt wat hij moet doen. Waar je voor het huidige pakket nog een cursus moet volgen om er goed mee overweg te kunnen, is dat straks bij Intramed nxt veel minder noodzakelijk.”

Gebruikers werken graag mee aan ontwikkeling
De reacties op de ontwikkeling van Intramed nxt zijn tot nu toe erg positief. “Klanten vinden het fijn om betrokken te worden en willen heel graag meedenken. We hebben zelfs meer geïnteresseerden voor de usertests dan dat er plekken zijn”, aldus Niels. Ook Kris ziet veel tevredenheid onder klanten: “Iedere deelnemer van de usertest mag aan het einde een cijfer geven. Gemiddeld zitten we op een cijfer tussen de 8 en de 9. We krijgen terug dat schermen de benodigde informatie bevatten en erg overzichtelijk zijn.” Intussen werkt het team van Intramed nxt hard door om alle puntjes op de i te zetten.