Medewerkersrechten in Intramed: Hoe stel je ze goed in?

Als praktijkhouder wil je controle houden over wie welke rechten heeft in Intramed binnen jouw praktijk. Het toekennen van de juiste rechten aan je medewerkers is essentieel voor het soepel verlopen van de dagelijkse praktijkvoering, maar ook voor het efficiënt samenwerken binnen je team en natuurlijk: de veiligheid van je patiëntgegevens. Daarom besteden we hier tijdens Cyber Security maand extra aandacht aan.

Het bepalen van de rechten is iets waar je goed over na moet denken. In dit artikel geven we je praktische tips over hoe je deze rechten kunt instellen in Intramed, zodat jouw praktijk veilig én effectief blijft draaien, zelfs als jij er even niet bent.

1. Zorg voor een goede verdeling van rechten

Als praktijkeigenaar wil je een rechtengroep hebben waarmee je alles kunt beheren. Dit is normaal gesproken rechtengroep “1. Praktijkhouder”. Belangrijk om te weten: deze groep kan ook de rechten van andere gebruikers beheren. Het is dus verstandig om zorgvuldig te bepalen wie je hierin zet. 

Een goede richtlijn: heb je vijf medewerkers of meer? Zorg er dan voor dat minimaal twee personen in de “Praktijkhouder”-groep zitten. Vanaf tien medewerkers raden we aan om dit aantal te verhogen naar minstens drie. Zo voorkom je dat jij tijdens jouw vakantie wordt gestoord om wijzigingen door te voeren die je collega’s dan ook zelf kunnen regelen. 

2. Maak rechtengroepen per soort therapeut

Heb je een multidisciplinaire praktijk? Dan is het slim om per type therapeut een aparte rechtengroep aan te maken. Voorbeeld: stel voor je GGZ-medewerkers in dat ze alleen elkaars dossiers kunnen inzien als ze dat per cliënt instellen. Terwijl je voor fysiotherapeuten kunt instellen dat dit standaard wél mogelijk is. Op die manier bied je elke discipline de juiste mate van privacy en functionaliteit die ze nodig hebben voor hun werk. 

3. Richt groepen in voor administratief personeel, vervangers en stagiairs

Naast therapeuten is het ook verstandig om aparte rechtengroepen te maken voor andere medewerkers, zoals administratief personeel, vervangers of stagiairs. Zo behoud je altijd controle over wie toegang heeft tot financiële gegevens, wie declaraties kan uitvoeren en wie behandelepisodes kan inzien. 

Door deze groepen goed te beheren, voorkom je dat medewerkers onbedoeld toegang krijgen tot gegevens waar ze geen toegang tot zouden moeten hebben. Zo houd je grip op de interne processen én de veiligheid van je patiëntgegevens. 

Wil je weten hoe je deze rechten in Intramed instelt?

Bekijk dan ons handige instructiefilmpje waarin we je stap voor stap uitleggen hoe je rechten en groepen in Intramed kunt instellen. Zo kun jij je praktijk veilig en efficiënt laten draaien, met de juiste mensen op de juiste plekken. 

Bekijk het filmpje hier!