Twee nieuwe items voor logopedie

17 januari 2020 –  Deze week is de Online intake voor logopedie beschikbaar gekomen in Intramed. Ook is de verslagleggingsrichtlijn logopedie onlangs volledig herzien. Dit heeft geresulteerd in de nieuwe richtlijn voor logopedie (versie 12) die beschikbaar is voor alle gebruikers. Op maandag 9 maart a.s. organiseren we een webinar, waarin we laten zien hoe je deze nieuwe mogelijkheden optimaal kunt gebruiken in Intramed.

Tijdsbesparing door Online intake

In samenwerking met onze praktijkadviseur Bianca Bronsema-Boels hebben we de Online intake ingebouwd in Intramed. De Online intake bestaat uit 2 vragenlijsten:

  • Intake formulier kind
  • Intake formulier >16 jaar

De intakeformulieren kunnen als vragenlijst aan het dossier worden toegevoegd. In het intakeformulier wordt een groot deel van de anamnese uitgevraagd. Deze kan de cliënt thuis – online – invullen en dit bespaart je dus een hoop tijd!

Na het invullen kunnen de antwoorden worden verwerkt in het dossier. Hiermee is via één klik een groot gedeelte van het dossier al ingevuld voordat de cliënt in de praktijk langs is geweest.

Voor het afnemen van de Online intake heb je de Online diensten van Intramed nodig die beschikbaar zijn in Intramed Compleet. In de releasenotes kun je meer lezen over de Online intake.

 

Nieuwe richtlijn logopedie (versie 12)

Ook is de nieuwe richtlijn logopedie beschikbaar gekomen. De NVLF richtlijn is tot stand gekomen naar aanleiding van verschillende schrapsessies. Het resultaat hiervan is doorgevoerd in richtlijn Logopedie (versie 12) in Intramed. De nieuwe richtlijn sluit ook aan bij de logopedische dossiervorming 2019 van de NVLF.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

Diagnostiek

  • Verwachting cliënt: van verplicht naar mogelijk relevant
  • (Herstel) beïnvloedende factoren: van verplicht naar mogelijk relevant
  • Voorlopige conclusie/ hypothese(n): van verplicht naar mogelijk relevant
  • Overige en externe factoren kunnen in één veld genoteerd worden. Wil je dit niet? Dan kies je voor de uitgebreide versie. (Tip: je kunt de standaard waarde compact/ uitgebreid voor jouw praktijk aanpassen via de richtlijninstellingen)
  • Onderzoek: je kunt via één knop per onderdeel de externe en persoonlijke factoren uit de intake overnemen
  • Analyse: Indicatie logopedie is verwijderd

Overig

Behalve de aanpassingen ten behoeve van de nieuwe richtlijn zijn er ook andere wijzigingen doorgevoerd:

  • Het formulier “Contactpersonen” is verwijderd. De inhoud staat nu bovenaan het formulier “Intake”.
    • Indien meetinstrumenten via een formulierset werden toegevoegd, staan deze nu onder de intake, in plaats van de contactpersonen
    • Bij het openen van het dossier, wordt direct de intake, in plaats van de contactpersonen getoond
  • De EHBA is aangepast aan de criteria van de kwaliteitstoets 2020

Alle aanpassingen kun je hier nalezen. Alle openstaande dossiers kunnen geconverteerd worden naar versie 12.

Heb je eigen aanvullende richtlijnen? Kijk hier hoe je deze overzet naar de nieuwe basisrichtlijn.

 

Webinar

Op maandag 9 maart organiseren we het webinar “Logopedie: de nieuwe basisrichtlijn”. In dit webinar laten we zien hoe je deze nieuwe mogelijkheden optimaal kunt gebruiken in Intramed. Wil je hier aan deelnemen? Meld je dan hier aan.

Meer informatie

Voor het importeren van de richtlijn is de versie 9.11 van Intramed nodig. Via [Help], [Info] zie je welke versie je hebt. De richtlijn kun je importeren via de update server (“wereldbolletje” in de taakbalk van Intramed). Het importeren van deze nieuwe richtlijn kan even duren. Dus neem hier ook echt de tijd voor.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je contact opnemen met het Service Centrum op telefoonnummer 0182 – 621 121 of per e-mail helpdesk@intramed.nl.

Ook kun je een belafspraak maken. Je kunt zelf aangeven op welke dag(en) en tijd(en) je het liefst gebeld wilt worden door één van onze deskundige collega’s.

Belafspraak maken