Van therapeut naar docent:
ook iets voor jou?

11 februari 2021– Een carrièreswitch is voor velen een spannende stap. Toch dagdromen veel werkenden erover. Rolf Herfst besloot de sprong in het diepe te wagen en bewijst tevens dat het nooit te laat is om een switch te maken. Na twintig jaar carrière gemaakt te hebben als fysiotherapeut, koos hij ervoor om parttime docent te worden bij Intramed. Tien jaar lang combineerde hij het docentschap met zijn werk als fysiotherapeut. Sinds twee jaar is Rolf fulltime werkzaam bij Intramed, waarvan drie dagen als docent en twee dagen als EPD-ontwikkelaar. En daar heeft hij nog geen seconde spijt van gehad.

Kennisoverdracht
Rolf vertelt: “Al van jongs af aan heb ik affiniteit met het overdragen van kennis. Zo ben ik vroeger jaren trainer geweest voor wedstrijdzeilen. Ook tijdens mijn studie fysiotherapie kwam didactische training aan bod. De kans om parttime docent te worden was voor mij dan ook een schot in de roos. Ik heb het jaren met plezier gecombineerd met mijn werk als fysiotherapeut. Werken bij Intramed beviel zo goed dat, toen de kans zich aandeed, ik ervoor koos om dit fulltime te gaan doen.” Hoewel fysiotherapeut en docent twee totaal verschillende beroepen zijn, is er volgens Rolf ook overlap. “Als therapeut ben je ook bezig met kennisoverdracht. Je probeert mensen bijvoorbeeld te leren hoe ze preventief maatregelen kunnen treffen om het ontstaan of de terugkeer van klachten te voorkomen”, aldus Rolf.

“Door mijn praktijkervaring als therapeut weet ik als geen ander hoe waardevol het is om goed met software om te gaan

Docent bij Intramed: wat houdt dat in?
Wat doe je precies als docent bij Intramed? “Primair houd je je bezig met het opleiden van personeel van praktijken, zodat zij goed kunnen werken met Intramed. Zo geef ik verschillende cursussen, zowel basis- als verdiepingscursussen. Bijvoorbeeld voor verslaglegging, declareren en procesondersteuning voor receptie of administratief medewerkers die de afspraken plannen. Daarnaast hebben we ook een aantal webinars verzorgd en zijn we hard bezig met e-learning”, vertelt Rolf. Bij e-learning kunnen deelnemers in hun eigen tempo, binnen een afgesproken periode, onderwerpen eigen maken. Rolf: “Als docent organiseer je dan de startbijeenkomst met introductie, creëer je zaken als filmpjes of oefenvragen en verzorg je ook de samenvattingsbijeenkomst waarbij je de kernpunten van de e-learning demonstreert. Natuurlijk ben je ook tussentijds beschikbaar voor vragen.”

Naast lesgeven is er ook ruimte voor ontwikkeling. Rolf: “Het is natuurlijk van groot belang dat een lesplan aansluit op de workflow van de praktijk en de software. Daarom zijn we continu bezig om het lesplan aan te vullen, te verbeteren en te finetunen. Als docent heb ik direct contact met gebruikers van Intramed en dat levert veel waardevolle input op. Op deze manier kan ik ervoor zorgen dat cursussen goed aansluiten bij de wensen vanuit de praktijk.” Wat Rolf het leukste vindt aan docent zijn? Dat is de kennisoverdracht en interactie met mensen die echt wat willen leren. Hij vertelt: “Deelnemers van de cursussen zijn altijd enorm leergierig. Ik haal er veel energie uit om hun vragen te beantwoorden en ze de efficiëntste handelingen en routes aan te leren. Door mijn praktijkervaring als therapeut weet ik als geen ander hoe waardevol het is om goed met een systeem om te gaan.”

Fysiek versus online
Niet geheel onverwachts heeft de coronacrisis ook invloed gehad op het lesgeven. Rolf: “Voor de lockdown gaf ik vooral fysiek les, vaak op locatie, door heel Nederland. Nu zijn alle lessen digitaal. In plaats van dat ik naar locaties toe rijd en een leslokaal opbouw, verstuur ik nu online uitnodigingen en zorg ik dat de online omgevingen klaarstaan.” Hoewel het online lesgeven zowel plus- als minpunten heeft, zijn Rolf en zijn collega’s overwegend positief: “Natuurlijk bespaart online lesgeven reistijd. Tegelijkertijd heb je op afstand iets minder zicht op hoe deelnemers het er vanaf brengen. Dat is een nadeel, maar dit proberen we op te lossen door extra tijd uit te trekken voor persoonlijke begeleiding en de mogelijkheid om gericht vragen te beantwoorden. Voorheen gaven we een dagcursus van zes uur. Dat hebben we nu opgesplitst in twee dagdelen van drieënhalf uur. Het online lesgeven bevalt – zowel deelnemers als docenten – zo goed, dat we dit ook na de coronacrisis gedeeltelijk willen blijven doen.”

Iets voor jou?
Al met al heeft Rolf dus absoluut geen spijt van zijn overstap en raadt hij het ex-collega therapeuten alleen maar aan. Twijfel je nog? Ook dan heeft Rolf advies: “Schroom niet om contact op te nemen en deel waar je twijfel zit. Dan kijken we samen naar de verschillende opties, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Bedenk je goed dat je als therapeut zijnde en al werkend met Intramed meer kennis hebt om les te kunnen geven dan je in eerste instantie denkt. Maar natuurlijk faciliteren we ook graag extra begeleiding als je dit wil of nodig hebt. Zo lang je in de basis maar enthousiast wordt van kennisoverdracht en interactie met leergierige mensen, dan komt het helemaal goed.”

Klinkt docent zijn bij Intramed jou als muziek in de oren? Mooi! Wij zijn namelijk nog op zoek naar nieuwe parttime docenten.

Meer informatie of je aanmelden kan bij Zwanie Kolster: zkolster@convenient.nl