Overtuiging is belangrijkste factor voor slagen online consult

Gideon de Haan ziet een grote toegevoegde waarde in beeldbellen. Zowel voor zijn functie als psychosomatisch fysiotherapeut bij FysioHolland, als voor zijn functie als zelfstandig gezinstherapeut, maakt Gideon den Haan dagelijks gebruik van beeldbellen.

In beide werkvelden raadpleegt hij vaak andere zorgprofessionals, zoals een psycholoog, psychiater of huisarts. Voor hen is beeldbellen eveneens een uitkomst. “Het creëert de mogelijkheid om de ander te consulteren binnen je eigen behandeling om zo afstemming in behandeling te zoeken”, vertelt Gideon in dit interview, waarin hij ook tegelijkertijd afrekent met de onjuiste aannames en onderbuikgevoelens van collega zorgverleners over beeldbellen. Hij deelt graag zijn ervaringen met ons.

Cliënten door heel het land

“Ik ben al heel lang gewend om dingen online te doen, zeker als gezinscoach en mediator.  Beeldbellen heeft een hele grote toegevoegde waarde. Ik woon en werk in Den Helder, maar ik behandel mijn cliënten door heel het land. Dan is een videoconsult, waarmee je een virtuele spreekkamer creëert, dé oplossing. Neem nu bijvoorbeeld ook een cliënt die zijn afspraak wil afzeggen omdat hij niet in staat is om naar de praktijk te komen, online kan het alsnog plaatsvinden. Een cliënt hoeft zo geen vertraging in de behandeling op te lopen. Ik heb ontdekt dat ik online dezelfde resultaten boek als met offline. Het is voor heel veel therapieën en behandelingen toepasbaar.”

“Met beeldbellen krijg je een completer beeld van de context waarin mensen leven”

 

Je komt bij mensen thuis

“Eén van de voordelen die het beeldbellen mij als zorgverlener heeft opgeleverd, is dat ik digitaal bij mensen thuis kom. Ik krijg een completer beeld van de context waarin mensen leven. Daar kan ik mijn advies, training en oefeningen beter op aan laten sluiten, zodat ze goed toepasbaar zijn. Met beeldbellen kan ik ook makkelijker en sneller anderen erbij betrekken. Als gezinscoach is het handig dat ik tijdens een online consult ook een ouder erbij kan halen. De begeleiding van pubers blijkt heel goed te werken via beeldbellen, want dan kunnen ze in hun eigen vertrouwde omgeving, meestal hun eigen kamer, blijven.”

“Beeldbellen met de psycholoog gaf verdieping van de therapie en betere samenwerking”

 

Overleg met andere zorgverleners

“Binnen FysioHolland heb ik ook gemerkt dat ik beeldbellen makkelijk kan inzetten als ik wil overleggen met andere zorgverleners. Zo neem ik soms deel aan een videoconsult van een psycholoog met een cliënt. Hierdoor kunnen wij de therapie op elkaar afstemmen. Dat is heel waardevol. Het levert een verdieping van de therapie op en een betere samenwerking tussen twee zorgverleners die met dezelfde cliënt bezig zijn.”

Belangrijkste slagingsfactor 

“De belangrijkste factor voor het welslagen van een online consult of behandeling, is de overtuiging van de therapeut. Veel zorgverleners hebben nog het idee dat fysieke consults per definitie beter zijn en dat beeldbellen minder effectief zou zijn. Die veronderstellingen zijn gebaseerd op gevoel en niet op ervaring. Volgens mij moeten wij ook af van het idee dat we pas een diagnose kunnen stellen als we aan een lichaam zitten. Dat is iets wat ik ook gaandeweg heb ontdekt. Ook via het beeldscherm kunnen mensen precies de plek aanwijzen waar het pijn doet en exact omschrijven wat ze voelen. Als je goed luistert en de juiste vragen stelt kom je al ontzettend ver.”

“Met een online consult zit je samen in een bubbel wat tot meer openhartigheid leidt, daar moet je wel voor oppassen”

 

Waardevolle tips

“Inmiddels heb ik wel behoorlijk wat ervaring met beeldbellen. Ik geef graag nog een belangrijke tip mee aan andere zorgverleners: Beeldbel consulten kunnen snel onbedoeld intiem worden. Je zit samen samen in een digitale bubbel wat makkelijker leidt tot openhartigheid. Dat is iets waar je goed op moet letten. Als zorgprofessional gedragen we ons volgens ethische regels, waar je bij beeldbellen nog eens extra van bewust moet zijn. Bewaak ook digitaal de grenzen van de privacy. Weet welke vragen je wel en niet kunt stellen. Let ook goed op je eigen houding en omgeving. Dat als je van huis uit inbelt, dat je dan niet met een wasdroogrekje met onderbroeken op de achtergrond in beeld bent.”

 

Benieuwd naar meer leerzame mallotige en soms onbedoeld hilarische ervaringen over beeldbellen? Gideon de Haan heeft een aantal blogs geschreven over zijn belevenissen als beeldbeller. Deze zijn gepubliceerd op MedischOndernemen.nl.

Gideon den Haan 2

Gideon den Haan

 

ZorgpromotorTienhoven-20211027-009

 

ZorgpromotorTienhoven-20211027-020

‘Blended care’ via Intramed

Werk je met Intramed Compleet dan krijg je gratis extra tools voor blended care: een online cliëntenportaal, online vragenlijsten en MijnZorgApp (Start).

Informatie over Intramed Compleet

Bespreek je mogelijkheden

Wil je graag overleg over de mogelijkheden voor jouw praktijk? Plan dan een adviesgesprek om je opties te bespreken.

Plan adviesgesprek

Meer informatie over MijnZorgApp

Meer specifieke informatie, een kennisbank en klantervaringen vind je op de aparte site van MijnZorgApp

Meer info