Intramed_deskundig_menu

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

Intramed_deskundig_menu

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

Intramed_deskundig_menu

Uitstekende service

Alles draait om u. Daarom krijgt u van ons de beste kwaliteit met de beste service. Gescoord met een 9. Omdat we willen luisteren. We zijn u altijd van dienst, ook ’s avonds. Vriendelijk en effectief. Zodat u altijd verder kunt.

 

Veelgestelde vragen

Om je een klein beetje op weg te helpen, vind je hier enkele van de meest gestelde vragen, inclusief het antwoord.

Filter de veelgestelde vragen

Zoek door veelgestelde vragen

Nieuw jaar

  • Algemene berichtgeving jaarovergang

    Aan het einde van een kalenderjaar en aan het begin van een nieuw kalenderjaar moet u een aantal administratieve zaken regelen. Patiënten kunnen bijvoorbeeld in die periode wisselen van verzekeraar. Om niets te vergeten en stap-voor-stap te werken, worden alle benodigde handelingen over drie maanden verdeeld.

    Lees meer
  • Tarieven fysio-, oefen- en ergotherapie

    De tarieven voor de fysiotherapie, oefentherapie en ergotherapie zijn beschikbaar. De tarieven voor logopedie en dietetiek zullen later nog volgen en zullen uiteraard voor eind januari beschikbaar zijn.

    Lees meer
  • Nieuwe prestatiecodes logopedie

    Verzekeraars hebben in de contracten voor 2016 een aantal nieuwe prestatiecodes opgenomen. Om ervoor te zorgen, dat afspraken voor 2016 al met de juiste codes vastgelegd worden, hebben wij een procedure opgesteld. U vindt de procedure, met alle bijbehorende codes, hier.

    Lees meer
  • Nieuwe prestatiecodes oefentherapie

    Verzekeraars hebben in de contracten voor 2016 een aantal nieuwe prestatiecodes opgenomen. Om ervoor te zorgen, dat afspraken voor 2016 al met de juiste codes vastgelegd worden, hebben wij een procedure opgesteld. U vindt de procedure, met alle bijbehorende codes, hier.

    Lees meer
  • Nieuwe prestatiecodes fysiotherapie

    Verzekeraars hebben in de contracten voor 2016 een aantal nieuwe prestatiecodes opgenomen. Om ervoor te zorgen, dat afspraken voor 2016 al met de juiste codes vastgelegd worden, hebben wij een procedure opgesteld. U vindt de procedure, met alle bijbehorende codes, hier.

    Lees meer

Algemeen

  • Melding ontvangen als patiënt bijna door zijn vergoeding is

    Op tabblad ‘5. Agenda’ van de systeemgegevens kunt u bij de velden ‘Waarschuwen bij ruimte (zittingen)’ en ‘Waarschuwen bij ruimte (behandelduur)’ invullen bij hoeveel resterende behandelingen/ resterende behandeltijd u gewaarschuwd wilt worden.

    Lees meer
  • Kan ik de agenda synchroniseren met mijn eigen elektronische agenda?

    U kunt uw agenda vanuit Intramed exporteren naar uw eigen elektronische agenda, maar synchroniseren kan niet.

    Lees meer
  • Niet al mijn patiënten worden gecontroleerd met een COV-controle

    Als u de COV-controle via de agenda hebt uitgevoerd, komt dat waarschijnlijk doordat de betreffende patiënt buiten de ingestelde filters valt. Pas de filters aan, zodat de patiënt wel gecontroleerd wordt.

    Lees meer
  • Hoe kan ik de tijden in de agenda aanpassen?

    De tijden in de agenda kunt u aanpassen in het rooster. De tijd van een behandeling kunt u aanpassen door de behandeling te openen en het veld ‘Tijd’ te wijzigen.

    Lees meer
  • Hoe kan ik afspraken vinden in de agenda?

    In de agenda kunt u via de knop ‘Opties’, optie ‘Zoek afspraak…’ een afspraak zoeken. U kunt ook de sneltoets ‘F9’ gebruiken.

    Lees meer
  • Welke filtertekens zijn er beschikbaar in Intramed?

    Met behulp van filtertekens, kunt u in Intramed gedetailleerde filters instellen. Dit is vooral handig bij het opstellen van rapporten. Klik op ‘Lees verder’ voor een volledig overzicht.

    Lees meer
  • Hoe vind ik een vrije ruimte voor een behandeling?

    Via de agenda kunt u zelf op zoek naar een open plek. Maar Intramed biedt ook de mogelijkheid om automatisch naar open plekken te zoeken.
    Via menu [Bestand], [Afspraak inplannen] wordt de wizard “Plannen van een afspraak” geopend.

    Lees meer
  • Hoe kan ik lijstschermen indelen en kolommen verplaatsen?

    Klik met de rechtermuisknop in een kolomtitel en kies voor de optie “Indeling”. Via dit scherm kunt u kolommen toevoegen en ze direct in de gewenste volgorde zetten.

    Lees meer
  • Hoe kan ik snel gegevens zoeken in een lijst?

    Klik in een kolom en begin met het intypen van de term die u zoekt. Het scherm “Zoeken” wordt automatisch geopend.

    Lees meer
  • Welke gegevens kan ik vanuit Intramed exporteren?

    Via menu [Rapporten], [Exports], [Alle exportontwerpen] kunt u verschillende exports uit Intramed maken. Dit zijn voorgedefinieerde exports. U heeft ook de mogelijkheid om eigen exportontwerpen te maken.

    Lees meer
  • Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen Intramed?

    De wijzigingen in een nieuwe versie van Intramed vindt u in de Releasenotes. Via de berichtendienst (via menu [Extra], [Berichten van Intramed], [Berichten ophalen]) en de maandelijkse nieuwsbrief krijgt u bericht wanneer een nieuwe versie van Intramed beschikbaar is.

    Lees meer
  • Hoe kan ik per medewerker een apart rooster invoeren?

    Op tabblad “5. Agenda” van de systeemgegevens kunt u een algemeen rooster voor de hele praktijk instellen en op tabblad “5. Agenda” van de medewerkergegevens kunt u per medewerker een apart rooster instellen.

    Lees meer

GGZ

  • Mijn patiënt wil niet dat zijn diagnose naar het DIS gaat. Wat moet ik doen?

    Op tabblad ‘3. Bijzonderheden’ van de patiëntgegevens kunt u de voorkeur van de patiënt aangeven.

    Lees meer
  • Welke gegevens worden aangeleverd aan de Stichting Benchmark GGZ (SBGGZ)?

    Er worden een aantal algemene gegevens aangeleverd (bijvoorbeeld de AGB-code van de behandelaar) en een aantal specifieke gegevens (bijvoorbeeld de totaalscore van een meetinstrument).

    Lees meer
  • Welke gegevens worden aangeleverd aan het DBC-Informatiesysteem (DIS)?

    Op basis van een door de NZa bepaalde Minimale Dataset (MDS), worden een aantal gegevens aangeleverd aan het DIS.

    Lees meer
  • Hoe moet ik mijn gegevens aanleveren bij het DIS?

    Via menu [Extra], [DIS export…] wordt het scherm ‘Gegevensaanlevering naar DIS’ geopend. Na invulling van de velden wordt een ZIP-bestand aangemaakt. Dit bestand kunt u vervolgens naar het DIS sturen.

    Lees meer
  • Ik heb een behandeling die valt onder de OVP. Wat moet ik doen?
  • De behandeling was gestart als een 'kort behandeltraject', maar is eigenlijk toch een 'middel behandeltraject'. Wat moet ik doen?
  • Ik wil het zorgproduct declareren. Hoe doe ik dat?
  • Hoe kan ik zorgproducten registreren?

    Dit onderwerp is te uitgebreid om hier kort te bespreken. Wij verwijzen u daarom graag naar de procedure.

    Lees meer
  • Wat is het verschil tussen de Generalistische Basis GGZ en de Gespecialiseerde GGZ?

    Sinds 1 januari 2014 is de eerstelijns psychologische zorg vervangen door de Generalistische Basis GGZ (GBGGZ). Van de patiënten die in de GBGGZ worden behandeld, is de stoornis van lichte tot matige, niet complexe aard.

    Daarnaast is er de Gespecialiseerde GGZ (GGGZ), die bestemd is voor patiënten met matige tot ernstige klachten. Het kan ook zijn dat er is sprake is van een combinatie van meerdere stoornissen/diagnoses.

    Lees meer
  • Hoe kan ik ROM-data registreren en aanleveren bij de Stichting Benchmark GGZ?

    Als u zich heeft aangemeld bij het SBGGZ en Intramed PLUS heeft, kunt u in uw verslaglegging meetinstrumenten gebruiken die ROM-gegevens genereren. In Intramed is een SBGGZ-export beschikbaar.

    Lees meer

Verslaglegging

  • Hoe voeg ik een tussenevaluatie toe?

    U kunt een tussenevaluatie toevoegen via het icoon Formulier toevoegen - Intramed‘Tussenevaluatie inplannen’ boven de behandelplantabel, of via het icoon Formulier toevoegen - Intramed‘Formulier toevoegen’ in de behandeling.

    Lees meer
  • Heb ik Intramed PLUS nodig om mijn verslaglegging in Intramed te doen?

    Nee. Met Intramed beschikt u over de basisverslagleggingsrichtlijnen met (voor de meeste beroepsgroepen) een aantal meetinstrumenten. Fysiotherapie, GGGZ en GBGGZ hebben daarnaast de mogelijkheid om de basisverslaglegging uit te breiden met extra meetinstrumenten d.m.v. Intramed PLUS. 

    Lees meer
  • Hoe koppel ik een behandelserie aan een dossier?

    Op tabblad ‘2. Behandelserie’ in een behandelepisode kunt u via ‘Opties’, ‘Koppel behandelserie’ de behandelserie aan de behandelepisode koppelen.

    Lees meer
  • Hoe voeg ik een meetinstrument toe in een dossier?

    Boven de navigatieboom in de verslaglegging heeft u de beschikking over 3 iconen Formulier toevoegen - IntramedVragenlijst toevoegen - Intramed en Testverslag toevoegen - Intramed waarmee u respectievelijk een formulier, vragenlijst en testverslag kunt toevoegen.

    Lees meer
  • Mijn verslaglegging is aangemaakt in een oudere verslagleggingsrichtlijn. Kan ik deze aanpassen naar de nieuwste richtlijn?

    In de meeste gevallen is dat mogelijk. Als u de nieuwe verslagleggingsrichtlijn heeft geïmporteerd, krijgt u in de behandelepisode de melding dat de verslaglegging geconverteerd kan worden.

    Lees meer
  • Kan ik niet-verplichte velden in de verslaglegging verplicht maken en andersom?

    Dat kan. In de richtlijninstellingen kunt u bij elk veld aangeven of het verplicht of niet-verplicht is om in te vullen.

    Lees meer
  • Is het mogelijk om met standaard teksten te werken in de verslaglegging?

    Ja. Bij de meeste velden is het icoon Standaardtekst - Intramed beschikbaar. Hiermee kunt u standaard teksten kiezen die Intramed heeft toegevoegd en/of u kunt uw eigen standaardteksten toevoegen.

    Lees meer
  • Waar kan ik mijn verslaglegging doen in Intramed?

    Op tabblad ‘5. Beh.dossier/Oefenprog’s’ van de patiëntgegevens worden alle behandelepisodes bewaard. In een behandelepisode kunt u op tabblad 1 uw verslaglegging doen.

    Lees meer

Declareren en crediteren

  • Hoe kan ik aangeven dat er voor de behandeling een eigen bijdrage door de patiënt moet worden betaald?

    In het scherm ‘Behandeling’ kunt u aangeven of de patiënt een percentage of een vast bedrag moet betalen als eigen bijdrage.

    Lees meer
  • Hoe kan ik de patiënt na een behandeling direct een factuur meegeven?

    Als de behandeling door de patiënt betaald wordt, kunt u een baliefactuur meegeven. Deze maakt u door in de agenda op de betreffende afspraak te klikken, gevolgd door de knop ‘Opties’, optie ‘Baliefactuur’.

    Lees meer
  • Hoe kan ik voorkomen dat er verkeerde tarieven gedeclareerd worden?

    In het contract vult u de contracttarieven in. Ook vult u daar in of u de contracttarieven voor de patiëntnota’s wilt gebruiken. U kunt het contract wijzigen via menu [Bestand], [Contracten] en dubbelklik op het betreffende contract.

    Lees meer
  • Waarom wordt het Burgerservicenummer (BSN) van sommige patiënten niet meegestuurd met de declaratie?

    Een BSN wordt alleen meegestuurd met de declaratie als deze is geverifieerd via VECOZO of de Gemeentelijke basisadministratie. Dat doet u door een Controle Op Verzekeringsrecht (COV) of een BSN-controle uit te voeren. Via de knop ‘Opties’ op tabblad ‘1. Algemeen’ van de patiëntgegevens vindt u deze opties.

    Lees meer
  • Hoe kan ik instellen welke nota lay-out er wordt gebruikt voor het declareren?

    Op tabblad ‘3. Nota instellingen’ van de systeemgegevens kunt u nota lay-outs instellen die gelden voor alle medewerkers. Hier kunt u per medewerker van afwijken via tabblad ‘4. Declareren’ van de medewerkergegevens. Op tabblad ‘7. Codelijstinstellingen’ van een medewerker kunt u ook nog per codelijst een aparte nota lay-out instellen.

    Lees meer
  • Hoe kan ik de tarieven van een andere verzekeraar overnemen?

    Via menu [Bestand], [Contracten], dubbelklik op het betreffende contract en klik op de knop ‘Opties’, optie ‘Tarieven overnemen…’ kunt u de tarieven van een ander contract overnemen.

    Lees meer
  • Hoe voeg ik een e-mailadres toe aan mijn declarant als ik mijn declaraties online wil versturen?

    Op tabblad ‘2. NAW’ van de medewerkergegevens kunt u het e-mailadres van de betreffende medewerker intypen.

    Lees meer
  • Kan ik de retourinformatie printen?

    In Intramed kunt u de retourinformatie inzien en direct verwerken, maar niet printen. Sommige verzekeraars stellen via de website van VECOZO naast het zip-bestand ook een pdf-bestand beschikbaar, wat u wel kunt printen.

    Lees meer
  • Hoe kan ik extra kosten invoeren voor aanmaningen?

    Op tabblad ‘6. Aanmaningstraject’ van de systeemgegevens dubbelklikt u op een termijn en vult u het veld ‘Administratiekosten’ in. Als u een apart aanmaningstraject voor een of meerdere medewerkers heeft, doet u hetzelfde, maar dan op tabblad ‘6. Aanmaningstraject’ van de medewerkergegevens.

    Lees meer
  • Kan ik verzekeraars aanmanen?
  • Hoe kan ik controleren of alle gegevens correct zijn ingevoerd?

    Ga naar menu [Financieel], [Declaraties], [Opbouwen verzamelstaat…] en vul de velden in alsof u gaat declareren. Klik vervolgens op de knop ‘Gegevens controleren en aanvullen’, zodat de gegevens gecontroleerd worden.

    Lees meer
  • Hoe kan ik zien welke behandelingen nog gedeclareerd moeten worden?

    Via menu [Rapporten], [Financieel], [Nog te declareren…] kunt u een overzicht printen van alle behandelingen die nog gedeclareerd kunnen worden.

    Lees meer
  • Hoe kan ik zien welke declaraties ik in het nieuwe jaar heb gemaakt, voor behandelingen van het voorgaande jaar?

    Via menu [Financieel], [Declaraties], [Inzien declaraties], klik op de knop ‘Printen’, optie ‘Declaratie overzicht…’ kunt u een overzicht printen.

    Lees meer
  • Hoe kan ik de eerste 20 chronische behandelingen declareren naar een verzekeraar, als de patiënt alleen een basis verzekering heeft?

    Vanaf versie 8.3 van Intramed kunt u op tabblad ‘1. Algemeen’ van het contract aangeven, dat declaraties voor de ‘Eerste n chronisch naar verzekeraar’ gestuurd moeten worden.

    Lees meer
  • Wat moet ik doen wanneer Intramed aangeeft, dat de behandeling niet in aanmerking komt voor de verzekeraar?

    Dit kan verschillende oorzaken hebben. Klik op ‘lees verder’ voor een overzicht.

     

    Lees meer
  • Hoe geef ik aan dat mijn declaraties via een servicebureau verlopen?
  • Wat heb ik nodig om te kunnen declareren via VECOZO?
  • Hoe geef ik aan naar wie er gedeclareerd moet worden?

    In de behandelserie kunt u op tabblad ‘1. Behandelserie’ bij het veld ‘Soort betaler’ aangeven naar wie er gedeclareerd moet worden.

    Lees meer
  • Hoe stuur ik een creditdeclaratie naar de verzekeraar?

    Als u een declaratie heeft gecrediteerd, kunt u een creditbestand aanmaken dat u vervolgens naar de verzekeraar stuurt. Als u online declareert via Intramed, kunt u het creditbestand versturen via menu [Financieel], [Declaraties], [Online declareren].

    Lees meer
  • Hoe moet ik de retourinformatie van de verzekeraar verwerken?

    U kunt de retourinformatiebestanden openen in Intramed. Vervolgens kunt u de bestanden ook direct verwerken (crediteren en gegevens aanpassen).

    Lees meer
  • Hoe geef ik aan hoeveel behandelingen een patiënt vergoed krijgt?

    Op tabblad ‘1. Behandelserie’ van de behandelserie, kunt u bij het veld ‘Max. aantal vergoed’ of het veld ‘Max bedrag vergoed’ het maximaal aantal vergoed(e) zittingen of bedrag intypen.

    Lees meer
  • Hoe verstuur ik mijn declaraties naar VECOZO?

    Na het opbouwen van uw declaraties kunt u deze online naar VECOZO versturen via menu [Financieel], [Declaraties], [Online declareren]. U kunt ook een declaratiebestand opbouwen, wat u later via de website van VECOZO uploadt. Bijvoorbeeld als er geen internet beschikbaar is. Per verzekeraar geeft u aan, hoe u de declaratie wilt versturen.

     

    Lees meer
  • Hoe voer ik de praktijktarieven in?

    Via menu [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten] ziet u alle codelijsten en onderliggende verrichtingcodes. In elke verrichtingscode kunt u in de kolom ‘Prijs’ het geldende praktijktarief invullen.

    Lees meer
  • Hoe voer ik de tarieven van een verzekeraar in?

    De tarieven legt u vast in het contract dat u kunt toevoegen via menu [Bestand], [Contracten]. Via de knop ‘Opties’, ‘Tarieven updaten…’ kunt u vervolgens de bijbehorende contract tarieven downloaden.

    Lees meer
Kom naar één van onze gebruikersbijeenkomsten

Kom naar één van onze gebruikersbijeenkomst en krijg een gratis demo van de nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden binnen Intramed.

Meer informatie over de gebruikersbijeenkomsten